DmD præsenterer:
GRYDE'S TROMMESKOLE
DEL 1
(ikke for begyndere)
|
Det er omsider lykkedes os at overtale vores rulle-direktør,
Lars Skovgaard - kaldet "Gryde" - til at lave et update af sin legendariske
bas-skole
til vores website.
Her følger et nemt og instruktivt kursus i, hvordan
man sætter et trommesæt professionelt op. Kurset er
en guldgrube af små kendte og ukendte tricks til at opnå perfekt
trommelyd - samt til at lave en perfekt café latte (kaffe
m. varm skummet mælk).
|
|
Der er endvidere gode råd og vejledning i,
hvordan man undgår de værste faldgruber for trommeslagere,
såsom fx. resonans-alzheimer, nedgroede negle & social udstødelse
... følg godt med her:
|
1. SID HØJT - Det er vigtigt at sidde
så højt som muligt i forhold til trommesættet, både
for ikke at få skulderskader, og for at kompensere for social udstødelse
/ mobning i forhold til de øvrige musikere i et orkester, der jo
alle står op og derfor automatisk ser ned på trommeslageren
- klasseeksempler: Ringo Starr fra The Beatles - forsøg evt.
altid at komme til at sidde på et højt podie. Og frem for
alt: Smil - og vær ovenpå ...
|
|
|
2. TAM - CHECK: - Slå meget forsigtigt -
(næsten helt stille) på tamskindene for at vænne de andre
musikere & lydmanden til en lav trommelyd. Dette vil få lydmanden
til at skrue op for trommerne i anlægget, så du ikke behøver
at bruge mange kræfter på at være den, der spiller højst,
når koncerten går i gang. Dæmp lyden yderligere med
albuen, og prøv at foregive, at lyden ikke er højere
... |
3. STEMNING - Stem lidt på stemmeskruerne
- stadig uden at lave høj lyd - lad stemmeskruen være
den højeste lyd fra trommesættet under set-up'et. Dette vil
underbygge den behagelige stille stemning fra trommesættet, og give
de øvrige musikere et (ganske vist helt forkert) indtryk af trommeslageren
som en teknisk højt uddannet person på linie med en elektroingeniør
eller IT-nørd ...
|
|
|
4. LILLETROMME - Foregiv at du reparerer
fjederne under lilletrommen - stadig uden lyd - spil eventuelt en
lille stille melodi på fjederne som var lilletrommen en banjo. Dette
vil have den smarte bi-effekt, at det vil få musikerne til at tro
du påtænker at læse videre til guitarist ... |
5. BÆKKEN-CHECK - Brug filtkøllerne
til at slå (lavt) på bækkenerne, og forsøg samtidig
at få det til at se ud som om du slår alt hvad du kan. Lydmanden
vil nu skrue meget højt op for overhead-mikrofonerne, fordi han
tror du bruger de rigtige (larmende) trommestikker ...
|
|
|
6. STORTROMME - Der er nu så stille på
scenen, at man kan høre en høstak falde til jorden ... den
eneste lyd, man fornemmer er havets brusen (som altså i virkeligheden
ikke er havet, men derimod susen fra anlægget, fordi tromme-mikrofonerne
er skruet vanvittigt højt op ... ) |
7. FINGERET KAFFEPAUSE - Gå henkastet
over til kaffemaskinen og tag en café latte (kaffe m. varm mælk)
- og sig, så alle de andre på scenen kan høre det: "Nåh
- er vi ved at være klar?" - det vil få de andre til at tro,
at du er færdig med at sætte trommerne op og lave lydprøve
... for ikke at vække deres mistanke kan du også sætte
dig hen og kæle lidt med stortrommen. OBS: Drik ikke kaffen
endnu ...
|
|
|
8. KLAR TIL AKTION - Sæt nu den fyldte kaffekop
forsigtigt ind i bunden af stortrommen - OBS: Uden at røre stortromme-mikrofonen
... ! - Og gør dig klar til aktion ... |
9. DÉR FIK JEG JER, RØVHULLER ...
!!! - Så snart koncerten går igang, hamrer du løs
på trommer & bækkener med de tykkeste stikker, du har.
Dette giver en skøn energi & en masse dejlig larm på
scenen - og bagefter koncerten venter en perfekt kop café latte
som præmie - perfekt skummet.
|