FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:25-11-2006 13:37:03
Afsender:Ole
Email:..
Emne:"Drop kopierne - bevar originalerne"
Tekst:Giver den kampagne overhovedet nogen mening (www.bevaroriginalerne.dk) ?

Alle som har en iPod eller mobiltelefon, som kan afspille mp3 opererer da med kopier.

Man kan da allerhøjst tale om at "undlade at videredistribuere ophavsretsbeskyttet musik til 3. part" ?

I øvrigt apropos filmmanden Søren Faulis bidrag til kampagnen ("et par kopier til vennerne"):

Filmbranchen ville have et lige så stort problem som musikbranchen, hvis den insisterede på kun at distribuere sin film som eksemplarsalg. Piratkopieringen af film ville stige dramatisk, hvis man ikke kunne få fat i film som "metervare", dvs. leje-video, men kun kunne få dem som købefilm.

----

Klaus, du siger altid det er fildelingens skyld, at folk opfatter musik som filer, man kan kopiere og gøre med hvad man har lyst til. Men den opfattelse ville folk da stadig have, selvom det skulle lykkes at udrydde al p2p-fildeling?

Halvdelen af musiksalget er forsvundet. Jeg tror ikke på, at halvdelen af kunderne benytter sig af fildelingstjenester. Det virker for skummelt og åbenlyst kriminelt. Næ, jeg tror de fleste kopierer lidt fra lånte cd'er og sender musik til hinanden via fx msn eller e-mail.

Hvis kampagnen "drop kopierne" skal fungere, må man i stedet lave en kampagne som plæderer for, at folk skal forbruge musik på samme måde som i gamle dage, dvs. lidt men godt. For det er i realiteten det "drop kopierne" kampagnen beder folk om.

Men det bliver svært og et langt sejt træk. Folk har jo vænnet sig til, at det er rart at høre lidt forskelligt og der skal ikke mange fejlkøb af cd'er til, hvor folk føler sig skuffet/"snydt" før de vender tilbage til deres gamle forbrugsmønster.

Som du har sagt flere gange til Ebbe (frit citeret): "Det er enhver branches ret, og således også musikbranchens, at vælge hvilken måde man vil distribuere sin vare på. Musik er en mærkevare osv.."

Ja, det er musikbranchens ret at distribuere musikken på en måde, som ikke svarer til folks forbrugsmønster. Spørgsmålet er, om det er klogt og om man kan få folk til at ændre deres forbrugsmønster ?

Ole