FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:30-12-2005 22:06:05
Afsender:Ole Husgaard
Email:osh@sparre.dk
Emne:Pessimisme hjælper ikke
Tekst:"Det løser ingen problemer - hverken for branchen eller for kunstnerne - at en stigende del af det tilbageværende musiksalg sker online."

Jeg er ellers rimeligt optimistisk, og håber på at problemerne for kunstnerne kan løses ved hjælp af et stigende onlinesalg.

Jeg tror de fleste herinde er enige om at de pladeselskaber, som ikke formår at tilpasse sig de nye tider, ingen chancer har for at overleve. De baserer deres forretning på at markedsføre, producere og distribuere fysiske medier til butikkerne. Hvis kunstnerne kan sælge udenom pladeselskaberne, kan de få en langt større del af de penge der tjenes på musikken. Jeg tror at onlinesalg af musik kan hjælpe til at accellere denne udvikling.

Jeg håber på en fremtid, hvor kunstnerne kan spare de store udgifter til markedsføring ved f.eks. TV-reklamer. I stedet kan de markedsføre sig selv ved at tillade fri og gratis spredning af et passende udvalg af deres værker over p2p netværk. Hvis den musik de tillader spredning af er god nok, så vil en passende del af de mange millioner på p2p nettene også gerne købe resten.

Selve salget af musikken vil ske via en række onlinebutikker. Da der er mange onlinebutikker og der ikke er plads til de traditionelle pladeselskaber, vil det være for besværligt for kunstnerne at få alle onlinebutikkerne til at sælge deres musik. Derfor bliver der plads til en række nye selskaber, der kan betegnes "engros online salgsselskaber", som musikerne kan bruge til at hjælpe med at få deres musik solgt i alle onlinebutikkerne. Disse nye selskaber sørger - som de traditionelle "plade engros" selskaber - alene for at flytte varer til onlinebutikkerne og få pengene fra dem. I modsætning til pladeselskaberne har de ingen risiko hvis en plade ikke sælger som forventet, og derfor må man forvente at deres fortjeneste er lige så lav som de traditionelle "plade engros" selskaber.

De mange onlinebutikker vil naturligvis give konkurrence, derfor vil deres den del af de penge der kommer ind for den solgte musik være lav. Det vil give en situation, hvor kunstnerne vil kunne beholde mindst halvdelen af salgsprisen (ex. moms).

Dette kræver naturligvis at formaterne der sælges i ikke indeholder DRM. Med DRM tror jeg ikke man får forbrugerne til at begynde at købe online for alvor, da langt de fleste køber musik for at eje den og kunne bruge den personligt uden restriktioner resten af livet. Og DRM giver en ekstra udgift ingen får noget for, da de teknologivirksomheder der lever af DRM skal have deres del af de penge der kommer ind for den solgte musik.

Måske vil Klaus K opponere mod denne fremtidsvision (han er meget velkommen, da han har mange gode pointer) med henvisning til omkostningerne ved at producere et stykke musik. Men når vi har skåret udgifterne til markedsføring og produktion af fysiske CDer bort, er kun omkostningerne til produktion af musikken tilbage. Og såvidt jeg kan se, har to af DmDs medlemmer - trods faldende pladesalg - råd til hjemmestudier i en kvalitet høj nok til produktion af CDer.