|
Afsendt: | 12-01-2005 19:11:38 |
Afsender: | ebbe bebbe bum |
Email: | ebbe@amara.dk |
Emne: | Censur?? |
Tekst: | Hvergang man blokerer i stedet for at give mulighed for at registrere og derved skaffe penge til kunstnerne, så åbner man også fra en kattelem til en ladeport for de illegale kanaler, det er min erfaring at brugerne sjældent kan overskue mere end en kanal ad gangen. Selvfølgelig er der materiale der ikke skal forefindes på en legal tjeneste, og selvfølgelig skal registreringstjenesten (den der og skal generere data for fordeling af pengene) afvise det materiale der er ulovligt af andre grunde end ophavsretmæssige. Men i det store hele skal al musik være tilladt; selv et misfoster som "the grey album" bør ikke kunne afvises. Blot generere penge til dem der har "leveret" materiale. CD'er: selvfølgelig skal der investeres i nye maskiner, men råvarer vil koste cirka det samme som altid. CD'en har haft sin tid, men med 20 år på bagen er den nået en grænse fordi den både er uendelig nem at lave eksekte digitale kopier af og fordi det er absolut umuligt at sige "original" en kopi kommer fra. Så længe i selv bruger digitale kopier, så længe kan i ikke vænne jeres kunder fra. Jeg citerer lige mig selv - "Derudover er en nytænkning af hele forretningskonceptet for handel med musik nok påkrævet. Branchen har gjort hvad de kunne gennem 5 år. Og omfanget er tilsyneladende kun påvirket af private brugeres båndbredde." - og beder om en kommentar. Som jeg ser det er der flere modsætningsforhold mellem hvad der er teknisk og/eller juridisk muligt og hvad branchen finder rimeligt. Man kan godt lovgive om at folk skal gå på vandet, men hvis det ikke er vinter kan det være svært at få folk til at efterleve loven. Man kan også sagtens mene at folk skal være solidariske med tomatdyrkerne i DK og kun spise friske tomater. Men når de flåede og de tørrede dukker op i opskrifter fra venner & kogebøger er der noget mere arbejde i først at flå eller tørre frugterne end at hente varen i netto eller brugsen. Første gang jeg stødte på markante digitale kopier har været i 96 eller 97. Jeg stødte på en nørd der havde en cd med næsten 200 musiknumre på (jeg havde stort set ikke hørt om mp3 før da). Også jeg blev chokeret - jeg tænkte ikke internet dengang, selv om jeg var på - men jeg kendte lidt til illegalt kopierede softwareprodukter. Og min første tanke var "shit når rockerne finder ud af det" Og det er den vej, jeres bestræbelser presser markedet. |