Tekst: | Det har længe været klart, at hvis en kunstner skulle overleve, skulle det foregå ved primært salg af en vare, som ikke kan kopieres = koncerter.
Vi er faktisk nogen, der har kørt denne strategi i 9 år nu ;-)
Plader & tracks har fået mere karakter af "visitkort" i forhold til kunstnerens brand. Ikke 100% ... men langt mere end tidligere.
Det fysiske salg vil aldrig uddø helt. iTunes fungerer fint for de fleste kunstnere inkl. DmD - og for en lang række musikkøbere. Du ved ikke, hvor praktisk det er, før du har prøvet det, Ebbe ...
Abonnements ordningerne derimod mangler stadig at bevise deres værdi. TDC-play ser dog ud til at køre rimeligt for branchen, fordi det ikke "æder" så meget af det fysiske salg, som branchen frygtede
Hvis den norske ex-EMI mand i stedet for at være bagklog nu, havde været en ordentlig chef, havde han kæmpet for at få EMI-hovedkontoret til at droppe DRM på downloads noget tidligere. Det prøvede alle vi små at få de store selskaber til - dér var de for langsomme ...
Men løbet er ikke kørt. Kvinderne skal "bare" lære at bruge iTunes & de andre downloadtjenester - og de skal helt renses for DRM-tracks, naturligvis. Så vil de hele køre fint.
Klaus K. |