Tekst: | Det er egentlig en meget interessant diskussion - fordi:
I det øjeblik du er parat til at købe ligegyldigt hvilken musik - bare det har betegnelsen: "Musik" ... ja, så er musik = vand.
Men sådan er du heldigvis ikke - for sådan er verden heldigvis ikke. Folk står jo ikke i øvelokaler & hjemmestudier halvdelen af deres liv for at skabe noget, der ikke kan skelnes fra alt andet ... selv om det - i visse kedsommelige tilfælde - godt kunne lyde sådan ind imellem ;-)
Musik er skabt af individer, og den musik der kommer til tops, er altid den musik der skiller sig bedst ud fra alt andet.
"Er der ikke også en del musik, som man hører et par uger og så stort set aldrig hører mere?"
Jo, men det er en mærkevare alligevel. At du ikke længere vil høre den er enten et spørgsmål om smag - i dette tilfælde din smag - eller et spørgsmål om, at musikken er dårligere end anden musik, og du var to uger om at opdage det. I sidstnævnte tilfælde kan du naturligvis hævde, at musikken er "en metervare" - men det har ikke relation til selve begrebet "metervare" - det betyder blot, at du karakteriserer det som noget musik, der ikke hæver sig over alt muligt andet.
At gøre musik til en metervare er efter min opfattelse en forbrydelse ... det er at forvandle værdi til nulværdi. Det er de fire store pladeselskabers kors, at de i disse år har meget svært ved at fastholde værdien af det musik, de råder over.
Andre, mindre selskaber har det nemmere for tiden. Vores fx :-)
KK
|