Tekst: | Jamen, jeg vil også langt hellere påtage mig at sælge musik, end fx at skulle få folk til at opgradere til den nyeste version af Word ;-).
Så jeg er ikke så nervøs på musikbranchens vegne. Men det kræver nytænkning fra branchens side.
"Kast Jer blot over mine ord ganske som I plejer, og forklar mig at det er noget forbandet vrøvl altsammen ;-)"
Jo, nu skal du høre.
For 10 år siden sagde man, at "IT-boblen brast", da en masse nystartede IT-virksomheder måtte dreje nøglen om. Nu ville man få "normale forhold" og virksomheder med uforståelige produkter ville være en saga blot.
Men hvad er der sket? Markedet skriger STADIG på kompetente IT-folk, og der er stadig masser af fremtid i IT.
Det samme kan man sige om situationen med musikmarkedet nu: "Bunden" er måske nået, men der er ingen tvivl om, hvor fremtiden ligger: Digitalt salg af musik. Det er hér I skal hente de tabte 50%.
Hvis man gerne vil sælge til alle segmenter af markedet, kræver det en forretningsmodel, som differentierer udi forskellige måder at sælge musik på, i stedet for som nu at konvergere imod eksemplarsalg.
Differentiering: - abonnementsordninger på ubegrænset (ældre) musik, fx jukebox - forskellig lydkvalitet, forskellig pris - salg af albums som cd'er - salg af albums som fil-download - forskellige priser på gammel og ny musik på download-sitesne. - udsalg i downloadshops: 5 albums for 100 - salg af 'access'-licenser, så man fra en hvilken som helst netopkobling har adgang til sin musiksamling. Dette vil muliggøre udvikling af jukebox enheder til stereoanlægget. - mulighed for at lade en ven lytte til musik man har licens til som streaming, så man minimerer risikoen for kopiering ved udlån i stedet. Man skal lovligt kunne 'dele' sin glæde over noget indkøbt musik med andre.
I modsætning hertil:
Konvergens: Eksemplar salg, fast pris på downloads
VH Ole |