Tekst: | Hej Klaus.
Det er ikke så ringe endda med et album til 4 kr pr nummer, det er noget af det jeg har efterlyst!
Jeg har også undret mig over, hvorfor man ikke sparede penge når man købte et helt album fremfor at købe numrene enkeltvis.
Det er da den sikre måde at afskaffe "albummet" på (hvor langt et album så end vil være i fremtiden) hvis der ikke er forskel. Og opsamlinger vil da være helt meningsløse :) så godt det er ændret.
40 kr for et album-download med 10 numre synes jeg er passende i forh. til lydkvaliteten og at man må sikre at downloads ALTID er billigere end cd'en (også udsalgs-cd'er).
Jeg tror der eksisterer et marked for både downloads og cd'er. Jeg tror downloads vil blive brugt som supplement til cd køb: Navnlig musik som man ikke er sikker på man vil rålytte til pladen er "slidt" op, men som man ikke desto mindre ville glædes ved at lytte til "en gang imellem" og derfor køber "billig-udgaven" af.
Jeg mener at downloads vil udvide det samlede marked, snarere end stjæle fra det fysiske cd-marked. Jeg tror downloads primært vil blive brugt til "usikre" køb - musik som folk ikke vil købe til fuld pris - men dog alligevel gerne vil købe, hvis varen er nedsat. Downloadshopsne kan fungere som en slags "konstante tilbudskurve".
Derfor tror jeg heller ikke musikbranchen skal satse på at tjene lige så meget på et downloadet album som en fysisk cd. Du kan jo selv se på Dmds fans, som absolut vil have jeres nyeste opus som fysisk cd. Downloads kan bruges som supplement fordi "det er jo alligevel meget sjovt at høre noget af det gamle" selvom det er de nyeste liveplader man er vildest med.
Kunne box.dk ikke gøre noget med, at hvis man først har købt albummet som download (og står i deres database) og har forelsket sig i det, at man så kan købe den fysiske cd ved at betale prisdifferencen?
Ang. det med at gøre det usmart og asocialt at kopiere, så kunne downloadshopsne måske lave nogle aftaler med "Red barnet" og andre velgørende organisationer: Hver gang der sælges et download til 8 kr ryger der 50 øre til et godt formål?
Ang. det med at knytte kunderne tættere: Kunne et album download køb ikke være en lodkupon på en koncertbillet med gruppen? Hvert 500. download udløser to koncertbiller. I kan vel betinge jer et par fribilletter af arrangøren ved hver koncert i afholder til formålet?
En dejlig overraskelse en gang imellem.
Eller måske rabat på en enkelt koncertbillet ved album-download køb? Eller et enkelt koncertarrangement pr. år som udelukkende er for musikkøberne: Når koncerten annonceres hiver man en speciel "snip" af cd-coveret - eller en kvittering ved downloadkøb - og går ned på posthuset og indkasserer en gratis billet efter "først til mølle princippet" (én gratis-koncert pr. år med 1000 pladser).
Det ville da være en smart måde at "launche" et album på.
Det kunne da også være et scoop for mega-stjerner som gæster DK - hvor folk står længe i kø for at sikre sig billetter - hvis de belønnede musikkøbere på samme måde ved at trække lod om et lille antal fribilletter blandt musikkøberne.
Tak for i år, Klaus, og godt Nytår! Jeg regner som sagt med at forlade mp3 debatten efter nytår.
Mvh Ole |