Tekst: | "Mærkeligt nok sælger de største navne stadigvæk formidabelt.... TV2 har lige rundet 90.000 exemplarer af deres seneste opus."
Der er altid ét eller to albums, der sælger utrolig godt op til jul. Sådan har det altid været. Det er "årets julegaver". De sidste 5 års lousy salgstal viser også, at december er én af de måneder, hvor salget er faldet procentvis mindst. Så julesalget udgør en stadig større andel af det totale salg.
"Så måske er det ikke kun fildeling der er skyld i de flade salgstal."
Ikke kun, nej. Men ikke af den årsag du antyder. Der er fx. også anden piratkopiering. Men fil"deling" spiller en meget stor rolle - ikke mindst i folks opfattelse af, at musik er noget man risikofrit kan hente gratis på nettet.
"Måske har det også noget at gøre med at salgsstederne er forsvundet i takt med at alle og enhver sælger tv2.Som jo holdt pladebiksen i live før mens det blot er et biprodukt i bilka og supertanken i dag."
Det bider jo sig selv i halen: Først får folk mulighed for at kopiere - så gør de det - så falder salget - så ophører nogle butikker med at handle musik. Og så falder salget yderligere. Det er helt naturligt.
Mange folk har i takt med muligheden for at skaffe musik gratis sagt nej til at give penge for musik, og så retter butikkerne ind. Det er markedet når det er mest effektivt: Publikum får til enhver tid det, de vil give penge for - og slipper for det, de ikke vil give penge for.
"Undersøg og analyser udviklingen i stedet for at gå i panik."
Panik?? Det er sgu da den mest dræbende kedsommelige panik jeg har været ude for. Alt er undersøgt ganske grundigt - alle kender årsagerne til situationen - og omfanget af den. Det er ikke undersøgelser, der skal til. Det er handling ...
Lad være med at piratkopiere - hvis alle fulgte dette råd et par måneder, så skulle det nok gå altsammen.
Klaus K. |