Tekst: | Så længe branchen selv benytter "bevidstløse kopier" som primær distributionsform, så længe vil privat kopiering være en væsentlig del af distributionsnettet.
Der er tegnet en lang række billeder af fremtiden for musikdistribution; for mig ligner det at de relativt ordnede forhold, juridisk og rettighedsmæssigt, der har præget musikudgivelser siden 78erne bliver afløst af et bredt spektrum af rettigheder, nærmest fra band til band eller musikselskab til musikselskab.
At den rettighedsforvaltning der gjorde så god fyldest indtil vi forlod den analoge teknik ikke længere er tilstrækkelig til at udgøre grundlaget for distribution, det viser udviklingen med al ømskinnelighed.
IT-løsningerne på musiklivets problemer er fuldt udviklet, alle de funktionaliteter (selv DRM - the final insult ;-)) der er teknisk mulige er også til rådighed for branchen. Hylden er fuld, det er bare at pege og vælge.
Jeg ved godt at branchen har en række ønsker der ligger udenfor det teknisk og (især) menneskeligt mulige. De kan desvære ikke honoreres - lige så lidt i dag som i gamle dages DDR.
Tak for et godt indlæg, Ole
Og jeg glæder mig til at se jer i aften, Klaus Og jeg kan godt lide vore diskussioner, selv om tonen her på det sidste er blevet rigeligt skinger og PMS.
"Hvor mange præmenstuelle kvinder skal der til at skrue en pære i?" "11" "Hvorfor det?" FORDI DET SKAL DER! |