Tekst: | Lidt tanker om dette radio-indslag: Det er ikke helt det samme indtryk & udbytte jeg fik af at lytte til det.
http://www.dr.dk/p1/morgen/tidligere.asp?action=showarticle&id=44199
Jeg registrerede ganske vist (som du) at det er en succes-historie - og det er jo skønt for dansk musik - dansk musik sælger, og især musik på det danske sprog. Herligt.
Men den dansk-sprogede optur er ikke ny. Den har vi oplevet i DmD siden år 2000, hvor vi reorganiserede DmD, og lagde vægten over på koncerterne. Det danske sprog i musikken er det danskerne vil have nu. Ikke for at sige hvad sagde vi - og dog: Hvad sagde vi egentlig? Se vores presmedd. op til koncertåret 2003 (udsendt for præcis 3 år siden):
http://www.dansermeddrenge.dk/koncerter/tur03pres.htm
Desværre går det ofte sådan, at når befolkningens trends og modeluner omsider går op for de store medier - ja, så er de allerede forbi.
Men - hvorfor det dansk-sprogede har været trendy ... det er interessant. Måske skyldes det, at det vi alle går og kalder globalisering kræver en stærkere bekræftelse af egne rødder? Måske skyldes det, at danskerne føler, at deres rødder har været "gemt væk" i angelsaksisk & mellemøstlig dominans? En slags nationalisme? Jeg ved det ikke - men vi har mærket publikums trang til det danske sprog meget stærkt i DmD - og det samme har vores dansksprogede kolleger, både de unge og de gamle.
Det var den positive del af radio-indslagets indhold. Den anden del - pladeselskaberne contra kunstnerne - har en skjult fiasko-historie i sig, som ikke bliver nævnt. Nemlig, at pladesalget er faldet til under halvdelen inkl. downloadsalg. I dette crash-miljø er det danske (ikke nødvendigvis dansk-sprogede) musik faldet mindre end det udenlandske, sådan at det danske musik nu sælger bedre end det udenlandske.
Dette skyldes efter min opfattelse både, at publikum hellere vil købe deres lokale helte (jævnfør ovenstående "nationalisme") - samt: At publikum i mindre grad vil snyde deres landsmænd (og måske deres nabo?) for betaling for deres arbejde - end en remote US- eller UK-star, som Britney, Elton John eller Paul McCartney ...
"Blandt årsagerne til denne udvikling nævntes at studieudgifterne pga. ny teknologi var faldet voldsomt (nok: man kan lave stadig mere i hjemmestudier af professionel kvalitet)"
Sådan hørte jeg det nu ikke - og sådan er det heller ikke. At der er kunstnere (som DmD, ex. Swan Lee og åbenbart også Mew) der finansierer deres egne plader er godt for pladeselskaberne, idet de jo så ikke behøver at investere i andet end udvælgelse og markedsføring. Det har ikke mere at gøre med hjemmestudier nu end for 10 år siden. Stort set alle danske musikere fik små hjemmestudier i 80-erne og 90-erne - udgifterne til produktion af albums har ligget fast siden da. Harddisk-recording prisen er ganske vist faldet - mens studie-huslejen & timelønnen er til gengæld steget. Man kan ikke lave et album udelukkende i et hjemmestudie med mindre man opererer i en low-fi genre - eller gerne vil slutte sin karriere hurtigt. Konkurrencen er simpelthen for hård.
Resten af indslaget drejer sig om de store contra de små selskaber. Heller ikke dette er nyt. Dengang IT-aktiemarkedet crashede og alle de internationale selskaber fusionerede, opstod der (som der altid gør, når en økonomisk trend vender) nye græsrods-selskaber som Playground, som med små udgifter har haft en rimelig succes i DK. Det er godt - især for den danske musik, og især for den mere eksperimenterende musik. Den nye trend kommer altid fra de små.
Det næste der vil ske - når den økonomiske trend vender ned igen - er at de helt store vil splittes op i mindre units, og de små vil blive købt op af større selskaber, ligesom det skete hele vejen op gennem 90-erne. Du vil formentlig kunne registrere dette, når samtlige medier har bragt succes-historier om en bragende musikbranche, og musikerne igen har fået deres ære og værdighed tilbage.
Jeg er som du kan se meget interesseret i disse emner, og jeg synes det er dejligt, at du osse gør - men nogen af dine konklusioner har ikke hold i virkeligheden. Det er ikke noget "opbrud" i musikbranchen nu - det er flere år siden, der var det. Nu kører det derudaf - og vi venter med fingrene trommende i bordet på at det store publikum skal lægge fildelingen bag sig, og købe musikken i større stil. Og det vil ske ...
"De dage hvor en aqua-succes automatisk medfører markedsføringen af 100 aquakloner er heldigvis forbi"
Enig. Men det er 5 år siden det sluttede. Og nu ser det ud til at de medieskabte stjerner for en aften også er det ...
Det var bare det.
Højt humør - efter en uges herlig ferie :-) Klaus K. |