|
Afsendt: | 19-07-2005 00:22:39 |
Afsender: | Ole Husgaard |
Email: | osh@sparre.dk |
Emne: | Kunst og penge |
Tekst: | Når jeg laver Open Source software er det som regel i min fritid. I enkelte tilfælde har den virksomhed jeg arbejder for betalt mig for mit arbejde med Open Source. Ligesom det kan lade sig gøre at lave Open Source software uden at det koster nævneværdigt, kan det også lade sig gøre at lave musik uden at det koster ret meget. Hvis du har en guitar og en båndoptager kan du lave en indspilning. Selv for beskedne midler kan man i dag lave en indspilning af høj kvalitet. Måske skyldes vores uenighed på dette punkt at du blander udgifterne til selve indspilningen sammen med udgifterne til produktion af de fysiske medier, covers og marketing. Vi er på vej væk fra de fysiske medier. Det har også pladeindustrien - længe efter musikbrugerne - nu også fundet ud af. Men uden fysiske medier er kun udgifterne til indspilning og marketing tilbage, og udgiften til marketing kan reduceres voldsomt ved at frigive en del af musikken på gratis p2p netværk fremfor at bruge penge på dyre TV reklamer. Gilberto Gil ser Lawrence Lessigs ide med at ophavsmænd skal kunne "differentiere" deres rettigheder som et middel til at nå sit mål: Et stort bibliotek med musik, som alle kan downloade gratis fra. Det er korrekt at du kan lægge en sang på din hjemmeside til gratis download. Men du er ikke fri til at gøre hvad du vil med din egen musik. Du skal nemlig have tilladelse af Koda, og Koda giver kun en sådan tilladelse uden betaling hvis du overholder deres kriterier. F.eks. må du kun gøre det på din egen hjemmeside, og kun hvis hjemmesiden er ikke-kommerciel. Hvis det gratis nummer bliver meget populært kan det blive dyrt for dig i trafikomkostninger, og Koda tillader ikke at du sætter en bannerreklame på siden for at dække disse udgifter. Og du kan ikke - som et alternativ, for at undgå trafikomkostningerne - i stedet lægge din musik ind på et p2p netværk, for det tillader Koda ikke. Jeg forstår ikke hvorfor komponister og tekstforfattere tillader at deres egen fællesorganisation sætter den slags restriktioner. Du skriver: "Men hvordan skulle man dog kunne regne forskellen på 50 og 70 års beskyttelse ud. Den kan jo være alt fra nul til mange millioner." Ja, jeg må hellere dokumentere min påstand: http://cyber.law.harvard.edu/openlaw/eldredvashcroft/supct/amici/economists.pdf Dette dokument er forfattet af 17 af verdens mest respekterede økonomer, heriblandt fem der har modtaget Nobelprisen i økonomi. Heldigvis er det skrevet i et sprog så det er forståeligt selvom man ikke er uddannet økonom. Der er to hovedpunkter i dokumentet: 1) Det vises at udvidelsen af beskyttelsestiden kun øger værdien af værker med 0,33%. 2) Det vises at udvidelsen af beskyttelsestiden mindsker antallet af nye afledte værker. "Beatles og EMI's rettigheder til She loves you-indspilningen udløber i 2012." Med mindre man også udvider denne beskyttelsestid. Det er man ved at gøre i England, da netop Beatles tidlige indspilninger snart udløber. http://www.timesonline.co.uk/article/0,,2087-1641428,00.html Igen sker udvidelsen uden økonomiske analyser af konsekvenserne, men udfra populistiske argumenter som "Så tjener pladeselskaberne flere penge som de kan bruge på at finde nye talenter." "Vedr. aftalelicens: Mener du at aftalelicensen gør det umuligt at forhindre allofmp3.com?" Ja, det er sådan jeg forstår dette problem. Det er aftalelicensen der gør at allofmp3.com er lovlig. Se artikel 39 i den russiske lov om ophavsret: http://www.copyrighter.ru/full/eng/index.html?apisp3.htm Allofmp3 har en aftale med en godkendt fællesorganisation. I februar i år indledte politiet en undersøgelse af allofmp3.com, men allerede i marts sagde anklagemyndigheden at der ikke var grundlag for at rejse en sag mod dem. Ole Husgaard. P.S: Jacob Gade døde i 1963. De sidste mange årlevede han tilbagetrukket i en lille landsby et par kilometer fra Assens. |