FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:06-07-2005 11:12:05
Afsender:ebbe hansen
Email:ebbe@amara.dk
Emne:Jeg kan jo ikke holde kaje
Tekst:"At kunne downloade al musik frit uden betaling må da være herligt ... det er bare i længden ikke muligt, hvis vi fortsat vil have musik produceret."

"Jeg synes efterhånden jeg har skrevet et par hundrede indlæg om det." (hvilken opførsel KK forventer af forbrugeren)

Klaus, du skriver hele tiden om hvor dejligt det ville være hvis jeres fans holdt op med at bruge (intetnet, hjemmebrænding, fildeling, cdrippers, u name it), men som det er nu giver du stort set ingen antydninger af hvordan vi skal komme derhen, når nu magtmidler og retsfuldbyrdelse (som det APG står for) og "den gode vilje" ikke nytter.

Og hvad anden konklusion end at indsatsen er virkningsløs kan man drage udfra de seneste års udvikling og status for musikbranchen lige nu?
I bedste fald ligner det Nora malkeko (et skridt frem og to tilbage til du dør).
Og slet ikke en situation der kan skabe den glæde ved at lave musik, der er nødvendig for de allerfleste udøvende.

For mig at se er vejen med at straffe dem der kopierer og håndterer jeres værker illegalt UDEN at give dem TILSVARENDE legale alternativer dømt til nedtur.

Ikke alene vil det skubbe en stadig stigende andel af jeres betalende kunder ud på et sidespor (det være sig radio eller tilsvarende eller mindre legale metoder - halvdelen er der alerede, med mindre de er holdt helt op med at bruge musik).
Det vil samtidig kaste dybe skygger ind over den skabende proces. Mange vil måske ligefrem vælge andre veje for livet fordi det ikke er til at holde samvittighed til at lokke folk i fordærv ved at udgive musik.

Så, kære Klaus.
Hvad er det der skal til for at få "folk" til igen at benytte de distributionsmetoder, i selv har kontrol over.
Hvordan vil du veksle "gratisforbruget" med "betalingsforbrug"?
Det der er sket indtil nu har ikke trukket nok i den rigtige retning.
"Du kan muligvis trække hesten til truget, men du kan ikke tvinge den til at drikke"

NB Den der med formatkrigen, der er kun to parter der har interesse i dens afslutning. Dels forbrugeren - som i vidt omfang har valgt andre græsgange og dels kunstnerne - der i vidt omfang overlader krigen til dem der har interesse i at vinde den.