FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:12-05-2004 18:41:05
Afsender:ebbe hansen
Email:kirkii@bog.dk
Emne:Intet nyt under solen
Tekst:Hej Anders Bo...

Et stykke hen ad vejen har du sikkert ret. Men det er ligesom om at argumenterne blegner når virkningen stort set udebliver. Trafikken med kopier af musikalske værker er ikke taget af i lyset af APG's eller RIAA's indsats. Allofmp3 kører gladeligt videre selv om alle (undtaget kulturministeriet) siger at det er/må være ulovligt. Der er godt nok sket en lille bedring i salget af musik, men ikke noget signifikant.

Hans Dal (formand for KODA) har etableret en de facto bagatelgrænse på 200 numre i forhold til at hente musik på nettet.
"- Der er en bagatelgrænse i de her sager. Folk, der bare har downloadet et par hundrede sange får ikke en sag på halsen. Der er tale om store sager med massiv download, siger Hans Dal." -dr
(Min fortolkning: Du vil ikke kunne knaldes hvis du ikke på noget tidspunkt "deler" mere end 200 enkeltnumre, men hr. Dal udtaler sig nærmest som om han ikke kender mekanikken i fildeling...).
Det er blot det første trin på den "glidebane" der ligner hvad så mange andre udviklinger i samfundet har været igennem. Og som nok en dag ender der hvor fildelingstjenester, reklamefinancieret eller betalings-, bliver lige så almindelige som musikkilder som radioen er i dag.

Der er ikke rigtig nogen herinde der betvivler at den omgang med musik der er teknisk mulig giver og vil give problemer for musiklivet som det er organiseret i dag. Det er dog lidt lige som med så meget andet der er forbudt (stoffer, hastigheder osv.), det bliver først rigtig spændende når det bliver forbudt.

I vore dage er redskaberne til kopiering så almindelige og metoderne så indopereret i afspillere, kopiprogrammer osv. at det at fastholde et forbud vil være lige så nemt at fastholde som et forbud mod prutter på toiletter.

APG bruger metoder der ikke hører hjemme i et demokratisk samfund! Og efterhånden som det går op for vore politikere hvad for faremomenter der er i den type overvågning, APG gennemfører, vil musikbranchen givet blive anmodet om at ophøre med at bruge væsentlige dele af de værktøjer de bruger i dag.

At det så er kunstnernes rettigheder der er under pres, det er bare ærgerligt. Det eneste I kan gøre for at få ordnede forhold er at tilpasse indholdet af jeres rettigheder til noget der er realistisk i lyset af de tekniske muligheder jeres kunder har.

For det er vel ikke sådan at erstatningerne er den egentlige grund til APG's eksistens?