FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:23-11-2004 22:51:42
Afsender:Pete
Email:R.......
Emne:IT-Branchen ???
Tekst:
"Hvis du endelig vil tale om nogen, der har sovet i timen - så er det sgu it-branchen, som stadig ikke helt forstår, hvor stor en værdi der er i musikken, og hvor meget de kan tjene på den - hvis de altså vel at mærke lige kunne glemme deres fascination af alt der er gratis på nettet."

Tror du ikke at der er nogen fra IT-branchen som har prøvet at snakke med musik-branchen ?

Hvad er der blevet saget fra musik-branchen ? Og hvad sagde du selv, for et år siden til det spørgsmål ?

"Det kan ikke lade sig gøre"

"Nemlig - men bemærk, at vi ikke sælger musikken til radiostationerne frivilligt. Der er tvangslicens på området. Vi er tvungne til at aflevere en kopi til staten, og det står radioerne frit for at spille hvad de vil - så længe de betaler koda/gramex."

Ja, den kopi som I er tvunget til at aflevere, er ikke til DR eller staten, det er til et historisk arkiv. Mange radiostationer har købt deres kopi af en plade. Studieværten kan også havde taget den med hjemmefra og spiller den. (det er iøvrigt ulovligt)

"Køberviljen på nettet skal regnes i promiller i forhold til køberviljen i den fysiske verden. Dette gælder ikke kun musik. Verden har stadig meget online-salg til gode - af mange forskellige vare-typer."

Jeg vil sige: Købeviljen for at købe frugt ved bageren er faldende.

Giv os dog nogle vare at købe, så skal salgstallet nok stige. Hvis man skulle gå til bageren for at hente brød og grønthandleren for at hente tomater, var det vel også ok, men når så grønthandleren ikke har agurker, så går man i supermarkedet og køber brød, tomater og agurker.

sæt selv "plade-butik", "online-musik-stores" og "P2P" ind.

Kunder vil havde tilgængeligt musik, ikke Gratis

"Nå - så er det da mærkeligt, at dvd-markedet er stigende. Det er da i høj grad en kopi i en standard indpakning. Musik-markedet var også stigende indtil CD-brænder & fildeling kom på banen. Hvis de 40% af publikum, der er gratis-brugere af musikken ville begynde at betale for den igen, så ville musik-markedet også stige igen."

Nu koster en DVD brænder meget mindre end en CD-brænder for 2 år siden. Der er under 200,- mellem en CD-brænder og en CD-rom brænder, så det er næppe grunden.

"I takt med at folk finder ud af, at der ikke findes acceptable gratis alternativer til online-køb - i samme takt vil online-salget stige."

Nej, det vil altid være der. Det eneste som kan stoppe det er at man kan få alt musik hentet hurtigt ned, når man lige står og vil høre den.