|
Afsendt: | 25-09-2004 15:39:28 |
Afsender: | Klaus K |
Email: | kk@dansermeddrenge.dk |
Emne: | Et klart signal ... |
Tekst: | "Hvis den udøvende kunstner er en anden end komponisten (fx tilfældet i en cover-version), bliver den udøvende kunstner så kompenseret for "airplay" ligesom komponisten gør? Sådan er det vist ikke i USA, hvordan er det her i Danmark?" Den udøvende kunstner er kun i ganske få tilfælde identisk med sangskriveren. Det gælder ikke kun cover-versioner. Og ja - de udøvende kunstnere modtager vederlag. Det er ikke en kompensation, som du skriver - det er prisen for at spille musikken offentligt. Prisen er ca. 50 kr pr. sang på landsdækkende radio (P3). - På P4, som vi bliver spillet på, er prisen 6 gange lavere - ca. 8 kroner. Dette beløb skal deles mellem pladeselskab og kunstnere med 50% til hver. "Iøvrigt tager du slet ikke stilling til omfanget af den reklameværdi som airplay giver ifølge radioerne og dig selv. Jeg ved ikke hvad den er, men når det i dit CD-regnskab er 100.000-300.000 kr der typisk anvendes på markedting, så går jeg ud fra værdien af omtale/gratis reklame er betydelig." Ja - hvis publikum bare ville købe musikken - i stedet for at forbruge den gratis. Jo mere salget falder - jo større betydning får Gramex-vederlaget jo for kunstnerne og pladeselskabet - og jo mindre reklameværdi får radioafspilningerne. Det ender vel med, at musikere og selskaber *kun* skal leve af medie-vederlag ... det bliver så medierne, der komme til at bestemme, hvordan musikken kommer til at lyde. Lyder det godt, synes du? "Bliver næste tiltag fra branchen at musik skal fjernes totalt fra bibliotekerne eller afregnes per udlån istedet for som nu (antal eksemplarer på bibliotekerne)? Det ville passe fint med branchens andre initiativer." Det ville da være mere reelt, hvis bibliotekerne afregnede pr. udlån. Men bibliotekerne har mere magt over lovgiverne end musikbranchen har. De har overbevist politikerne om, at det vil være for besværligt at registrere & udbetale pr. udlån ... Også på biblioteksområdet er der tvangslicens. Vi kan ikke nægte bibliotekerne at købe CD'erne og låne dem ud til folk. Dette skal du se i lyset af, at bibliotekspengene (i modsætning til radiovederlagene) i praksis er lig nul. Principielt set har vi intet imod at bibliotekerne låner musikken ud - men vi vil naturligvis have en anstændig betaling for det - det har vi ikke nu. Jeg modtager personligt for medvirken gennem min lange karriere på mere end 70 forskellige CD'er på bibliotekernes hylder et beløb på ca. 800 kr. om måneden. Jeg ved, det er svært for dig at forstå - men det er faktisk rigtig dårlig business at være i pladebranchen i dag. Vi er under beskydning fra alle sider: Piraterne, radioerne, TV-stationerne, bibliotekerne & net-nørderne. Alle vil have vores varer, som vi skulle leve af - men ingen vil betale. Alle vil have, have, have - men de vil ikke give. Det er et klart signal til os om at holde op med at lave ny musik. Konsekvensen kan på længere sigt derfor næsten ikke blive anderledes end at vi - og vores professionelle kolleger i samme situation - stille & roligt må lukke ned for indspilningen af ny dansk musik. Det er allerede i gang - derfor de mange opsamlingsalbums og genindspilninger. Hermed vil scenen være overladt til 1. De store udenlandske koncerner - 2. Upcoming & wannabe's, popstars, stjerne for en aften, altså medieskabt musik - og 3. Folk, der ikke skal leve af musikken - fx. amatører eller meget rige folk, fx. million-arvinger eller folk, der skal have placeret nogen sorte penge o.l. Det er surt, men sådan er det. Jeg kan ikke se, det kan blive anderledes - med mindre der sker noget ganske radikalt. Nå - jeg må jo se de lyse sider: Publikum får deres vilje. Det har jeg jo dybest set altid kæmpet for, at de skulle have ... KK |