|
Afsendt: | 08-02-2004 09:57:44 |
Afsender: | Jesper L |
Email: | JesperL@mail.dk |
Emne: | Lidt om DRM og forretningsmodeller... |
Tekst: | Klaus, er det ikke korrekt at du er af følgende opfattelser: -Musikken bliver først et hit online, når al p2p er død/ulovliggjort/umuliggjort, og DRM er en omnipresent beskyttelse af ophavsretsbeskyttet musik. -Skudsikker DRM kan lade sig gøre. -Indtil ovennævnte er på plads, er forbrugerne og Musikbranchen i hardwareproducenternes vold. Microsoft, som jo af Phonofile er udpeget som musikbranchens redningsmand, er lige kommet med en bærbar DRM-medieafspiller med 40 gb plads. Apple's iPod kommer med 40 gb plads. Både Microsoft og Apple har jo lovet musikbranchen at DRM nu næsten er en realitet, og derfor er det meste af musikken på nettet til salg i disse formater. Specielt Microsoft stiller jo gerne på podiet og på spejderære fortæller hvor sikkert og effektiv deres DRM er, samt hvilke nye forretningsmodeller den indebærer.. Og så til regnestokken. Hvis vi siger en sangpris på 5 kr, og en gennemsnitsvægt på 3 Mb, så koster det 67.000 kr. at fylde ovennævnte enheder. Jeg tror ikke der er mange der i sin hedeste febervildelse vil forestille sig, at verden nogensinde vil se en forbruger ofre den mængde penge. Og det tror jeg heller ikke Microsoft eller Apple regner med. Konklusion: De mennesker, der tuder jer ørene fulde om DRM's lyksaligheder, er de samme, som har tænkt sig at anvende denne godtroenhed (som de må fnise af) til helt andre formål. Så fandt jeg et interview med direktøren fra Geffen om stort set den samme iagttagelse, samt noget om fremtiden. Jeg synes den er fantastisk, og vil høre om du vil kommentere den, hvis du en dag får tid til at læse den. Et par uddrag... [OM IT-industriens DRM-løfter] "When I was 14, I told girls I loved them to sleep with them too. It was a fiction. Steve Jobs just leaves a little money on the table," he says. "These theoretical notions of control run headlong into the real historical experience." [Om tvungen licensering] Can you think of a single model for uncontrolled goods where we haven't had a pool of money then split it up? We'll give a 41-year old pub-owner a license to pay music for people drinking liquor, and he'll never have to negotiate for a song again. We deny that license to a 14 year old. You simply can't find an example to the contrary. Min private konklusion er, at musikbranchen må til at se i øjnene, at de må klare skærene selv med nye tanker. Hverken IT-industrien, Pirat-politiet, DRM, tidens gang eller noget andet kan "redde" den. Og løfter om at kunne er hule. Mvh. |