FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:22-07-2004 08:45:59
Afsender:Eskild Torbensen
Email:eskild_torbensen@yahoo.dk
Emne:Velkommen tilbage!
Tekst:Det lyder som om mange mennesker kunne have brug for en tur til den Svenske skærgård. Det er ganske rigtigt meget meget sundt at se sig selv som et lille ubetydeligt atom, og prøve at forstå at hele verden ikke drejer sig om én.
At selvmedlidenhed ikke er en konstruktiv egenskab, men istedet bør afløses af funderen over hvordan man kan gøre tingene bedre for at kunne nå sine mål.

Jeg mærker at du krummer lidt tæer over at skulle omtale musik som produkter, og jeg kan helt grundlæggende godt følge din væmmelse over dette. Musik er jo kunst, og ikke en grim ting på et samlebånd skabt af profitmagere!
Eller...?
Musik masseproduceres, og fremstilles med indtægt for øje. Nogle musikere siger at det handler om overlevelse - rent økonomisk, og såsnart man begynder at tænke i de baner mener jeg at man også må acceptere at det man laver, såvel som at det da sagtens stadig kan være kunst, også er et produkt.
Var man aldeles uinteresseret i at bruge sin kunst som kilde til indtægt, og uden at bruge en masse energi på at gøre sit værk attraktivt via reklame og merchandise, ja så ville man godt kunne sige at det ikke var et produkt man fremstillede.
Men eftersom alle de skiver du har i din butik netop er masseproducerede og hvor det er reglen fremfor undtagelsen at man bevidst har givet dem et eller andet som kan øge deres salg, ja så er de vel alle produkter.
Det ville også være tilfældet hvis man gik ud og gjorde musik til noget luxuriøst som du siger, hvor man så endnu mere ville tænke i rentable baner, fremfor egentlig bare at lave musik.
Jeg tror forresten ikke det er noget der er specielt rentabelt, det med fin indpakning osv. Lige nu er der helt sikkert en kundegruppe som ønsker at forkæle sig selv med den slags, men denne gruppe tror jeg, som følge af tiden vil indsnævres kraftigere og kraftigere, fordi folks værdinormer ændrer sig fra at vægte en genstands fysiske eksistens til at fokusere på selve det væsentlige, selve indholdet som de rent faktisk er interessede i, selve musikken. Med andre ord, om din musik er i fast form på en cd med cover og det hele eller om den ligger på din harddisk - det er efterhånden mindre og mindre væsentligt.
Jeg selv foretrækker som jeg før har nævnt at betale for en fysisk skive hvis prisen er nogenlunde den samme som digitale filer. Men jeg er heller ikke repræsentativ for de der vokser op nu og snart er dem man vil forsøge at målrette produkterne imod. De tænker på en anden måde, og det kan man ligesågodt vænne sig til.
Heldigvis er det vel heller ikke sådan at disse menneskers forhold til musik er mere overfladisk som følge af dens ændrede distributionsform, nej hvis deres forhold skulle være mere overfladisk skyldes det nok nærmere musikindustriens endnu ihærdiggigere forsøg på at skabe maximal profit med korttidsholdbare produkter.
Jeg tror at hvis du skal fortsætte med at kunne lave mønt på salg af musik, så er det nok nødvendigt at du profilerer dig kraftigt på nettet, og gør opmærksom på dit store bagkatalog, rimelige priser og at du sender over hele landet (/kontinentet :) ), samtidige med at yde en god personlig service.
Der kommer selvfølgelig et tidspunkt hvor de der ønsker fysiske skiver er slidt bort af blæsten, men jeg tror dog det ligger et stykke fremme i tiden.. 5-10 år. Og til den tid har du måske nok på kistebunden til at trække dig tilbage og lugte til blomster - medmindre da du vil hoppe på vognen med de nye teknologier, og forsøge at få en fod med der. Men jeg forstår dig godt hvis du ikke gider. Det er en stor mundfuld, og garanteret også 1000 gange sjovere at stå bag disken og møde sine kunder :)