|
Afsendt: | 30-06-2004 16:03:19 |
Afsender: | ebbe hansen |
Email: | kirkii@hippie.dk |
Emne: | Hvad man betaler... |
Tekst: | Salg af musik er en kompliceret affære, ikke mindst efter at kopieringer er blevet så udbredt. Når jeg lytter til musik tilflyder der som oftest rettighedsindehaverne en vis økonomisk kompensation. Men der er mange forskellige forretningsmodeller, afhængigt af hvor og under hvilke omstændigheder jeg lytter. Når jeg hører radio fra DR eller en anden radiostation går der en anelse penge den rigtige vej, enten af den licens jeg betaler eller penge fra fx. annoncer. Når jeg går på diskodasko betaler etablissementet og dermed migselv via min entre eller mit overforbrug af cuba libre. Når jeg køber en cd-skive...... Men når jeg går på nettet for at lede efter et gammelt winston tong-værk og jeg ikke finder det andre steder end på kazaa kan jeg ikke betale det nogen steder.... Og hvis jeg køber min musik hos bilka.dk, så er prismodellen som var jeg nede hos ole i cd'baren. Prøv dog at være kreative. Der må da kunne findes en model for at fylde sin gåting op 3 gange ugenligt uden at stå med valget mellem kriminalitet og fallit. Som jeg oplever lydkvaliteten i musikforretningerne, så er der noget galt. Jeg betaler samme pris ( - tryknings- og distributionsomkostninger) for noget der når jeg får det brændt ud på en cd er langt fra den oprindelige lyd. Blik og pispotter. Valget er musikkens, selv Don Quijote fandt efter en glorværdig kamp ud af, at vindmøllerne ikke lige lod sig påvirke. Og indstil jer i øvrigt på, at nye spillere på markedet går efter jeres kunders lommepenge & tid. |