|
Afsendt: | 25-06-2004 18:19:24 |
Afsender: | ebbe hansen |
Email: | kirkii@bog.dk |
Emne: | Hvem spiller i 2020 |
Tekst: | Det er svært at spå, især om fremtiden, sagde Storm P. engang. Alligevel: Lad os få nogen gæt på, hvordan det der løbske tomgangsprægede musikmarked vil udvikle sig over de næste 16 år. Jeg skal da gerne lægge ud. Det er idag den 26/6 2020 og jeg mindes stadigvæk de glade fodbolddage i forrige årtusinde. Jeg be'r mit musikanlæg om at finde "danske drenge der kan knalde.." og det finder nummeret på det P2P netværk jeg abonnerer på. Jeg har ikke de sidste 4 år været ude for at det ikke ku'..... Det meste af den musik jeg hører kommer stadigvæk fra radioen, mine venner ryster lidt på hovedet af mig. De kan ikke forstå at jeg ikke bare lader mit musikanlæg lave playlister ud fra min smag. Jeg har også stadigvæk en lille samling fastmediemusik stående, men det drejer sig nu mest om vennernes udgydelser, der for den gode smags skyld er lagt på vinyl. Det kunne jeg selvfølgelig også lige så godt afspille over nettet, men der er vel lidt nostalgiker i os alle. Når jeg spiller musik kan jeg vælge mellem flere kvaliteter, hvor af den ringeste (i folkemunde "Light Puke") svarer nogenlunde til det cd-format der var fremherskende indtil begyndelsen af årtusindet. I tiden efter CD-formatet (som blev opgivet fordi det viste sig umuligt at bremse illegal kopiering og fordi kvaliteten ikke længere var tidssvarende) blev andre "kopisikre" formater i væsentlig bedre kvalitet markedsført, hackerne snakkede om zero-day-kopispærringer - altså fastmedieformater der blev knækket samme dag de blev markedsført. Efterhånden gik det dog op for selv musikbranchen at 99% af den danske befolkning havde en internetforbindelse der kunne trække direkte afspilning når bare serverne kunne følge med. Og at det dermed kunne lave onlinesalg som enkeltafspilninger eller i abonnement. Og det bragte os videre til næste krisepunkt. Efterhånden blev flaskehalse i forbindelse med musikafspilning så slem at den gamle Dirch Passer-vittighed med "at danse hele aftenen til et tyskkursus" fik fornyet aktualitet. Det var på det tidspunkt (2010, efteråret tror jeg) at P2P-teknologierne for alvor blev taget til nåde. Folkene bag Kazaa og Skype og mange andre med fingeren på P2P-pulsen, ikke mindst opensource-folket havde i mange år forsøgt at råbe musikbranchen op med budskabet om at ikke alene gav P2P muligheder for at lave det suveræne distributionssystem. Også håndteringen af forretningslogikken kan med fordel placeres i et system distribueret helt ud til brugerne. Pirateri? Jo selvfølgelig er der da stadigvæk unge knægte der forsøger sig frem med at skaffe sig adgang til betalingsnetværk uden at betale. Men det er hverken værre eller bedre end det har været siden Valdemar Poulsen opfandt båndoptageren. Antipiratgruppen? Jo, jeg kan godt huske dem (jeg er trods alt kun 60;-), de nåede at blive pænt store sidst i 00'erne. Men da domstolene blev træt af at tage sig af deres uendelige række af sager og bad lovgiverne om at flytte selve efterforskningen over i politiregi gik de hurtigt i sig selv igen. DmD?? Jo, de spiller live på plejehjemmet i næste uge og koncerten bliver streamet til regionens ældreklubber. |