FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:19-02-2004 22:13:51
Afsender:Michael Michelsen
Email:michael@michelsen.mail.dk
Emne:Fat kuglerammen og hold tungen lige i munden
Tekst:"Jeg har aldrig påstået at lavere priser giver mindre svind, hvad jeg derimod endnu engang siger er: hvis en forretningsmand sænker omkostningerne på et produkt af hvilket en given procentdel bliver stjålet så vil firmaets svind-relaterede tab falde såfremt svindet er uændret. Hvis det er svært at forstå så lade mig give dig et konkret eksempel: jeg fremstiller 100 eksemplarer af SuperX hvoraf hvert eksemplar koster mig 20 kroner at fremstille og salgsprisen er 50 kroner. Jeg har et svind af SuperX på 10% (altså 10 eksemplarer) hvilket giver et samlet tab på 200 kroner (10 eksemplarer af 20 kr i omkostninger per eksemplar). Hvis jeg dæmper omkostningerne fra 20 til 15 kroner og stadig har et svind på 10% så bliver tabet 150 kr ... altså 50 kr mindre. Hvorfor er det lige nogen skal fyres for det?!"

Fat kuglerammen og hold tungen lige i munden. Det er altid nødvendigt at holde omkostningerne så langt nede som muligt uden at det går ud over kvaliteten, men at det skulle have en speciel virkning på svind er noget sludder. Det har virkning for 100% af produktionen og ikke 10%! Og jeg kan garantere dig at både pladeselskaber og kunstnere er nødt til at være omkostningsbevidste. Det er fortsat fyrings- og indlæggelsesgrund hvis man tror at det løser svind(PIRATERI) ved at sænke priserne.

"Med hensyn til en 20% prissænkning så afhænger det mersalg som kræves for uændret indtjening af hvad marginalomkostningerne er. Hvis vi tager Klaus' regnestykke her på siden, så vil en sænkning af prisen på en CD fra 150 til 120 som alene slår igennem ved at pladeselskaberne sænker fortjenesten fra 43 til 19 kroner gøre at breakeven stiger fra 11744 eks (a 150 kr, 43 til pladesel.) til 26579 eksemplarer (af 120 kr, 19 til pladesel) ... altså skal salget stige med 126%. En alternativ måde at sænke prisen til 120 kroner ville være at skære butikkens avance fra 35 kr til 11 kroner, fx ved at overveje andre distributionskanaler."

Jeg går ud fra, at selv du anser en salgsstigning på 126% som helt urealistisk? At skære butikkens avance fra 35 til 11 kr. vil være ensbetydende med afskaffelse af CD-salg. Ole fra CD-Baren må gerne pippe med her. Jeg tror ikke han ville overleve en sådan beskæring. I forvejen er det et problem, at der er færre og færre salgssteder med mindre og mindre repertoire. Der er relativt få kunder, som benytter nettet til handel og det er langt fra alle som har bredbåndsadgang. De danske forventninger er at der vil gå ca. 7 år før der sker noget for alvor. På verdensplan er det ca. 1 % som har adgang til en computer!!

Butikkerne er fortsat en helt nødvendig salgskanal for musikken - ikke alle kunder er 14-20 årige nørder.

"Eksempelvis ville jeg da gerne vide hvordan åbne formater skulle fører til færre solgte bredbåndsforbindelser, som du påstår: "TDC har samtidig en interesse i at sælge bredbåndsforbindelser. Det er en af de væsentligste årsager til der ikke er penge i en dedikeret online musiktjeneste baseret på åbne formater.""

TDC køber musikken hos en grossist, som bliver subsidieret af Microsoft mod at han kun sælger i Microsoft's format. Blev han ikke det ville musikken være dyrere. TDC kan samtidig tillade sig at tabe penge på deres onlinesalg, fordi det til gengæld stimulerer behovet for bredbåndsforbindelser, som er TDC's kerneydelse. Det vil være meget svært for en uafhængig dedikeret onlineservice baseret på åbne standarder at tage konkurrencen op. Det er vel egentlig bevis nok, at ingen har gjort det.

Behringer's konkurrenter er nogle med højere priser. De slås ikke med pirateri, men med Sennheiser o.l. Ligesom SAS kæmper med Ryan-air. Musikfolket slås med folks moral og med forbrug uden betaling. Det er en ganske anden problemstilling og en ganske anden løsning der skal til.