FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:18-02-2004 23:30:58
Afsender:Klaus K
Email:kk@dansermeddrenge.dk
Emne:Glem åbent format
Tekst:
"Da jeg ikke kan installere WMP 9.0 på min maskine, ville et åbent format være at fortrække…"

Men der bliver desværre ikke tale om at sælge musik på åbne formater. Det vil ingen i branchen være med til. WMP 7.0 er iøvrigt også OK til TDC.

"Der er også et spørgsmål om der er solgt omkring vis mængde af MP3 afspillere (der langtfra alle kan afspille andet end MP3 filer) hvad skal der ske med dem, skal de bare i skraldespanden?"

Tja - de skal nok blive retro-trendy igen en dag - ligesom pladespillere & oksekærrer. Lige nu er mp3 spillere, der ikke kan tage wma-filer ikke særlig anvendelige til lovlig musik. For der findes næsten ingen lovlig musik på mp3 ...

"Hvorfor blander du nu det med gratis ind i det her, jeg ønsker faktisk at betale for musikken, men har siden 2000 da de første kopisikringer kom frem ikke haft muligheden for at nyde musikken,"

Kopisikringer på CD'er har til din orientering først været udbredte fra 2003 - og nogen selskaber har allerede valgt at droppe dem igen. Hvorfor kan du ikke nyde musikken fra en kopisikret CD? Du er vel ikke sådan en religiøs it-nørd? ;-)

"Risotto (er det ikke sådan han hedder?)"

Formand for ifpi, Danmark: Michael Ritto - en hyggelig mand.

" lovede at de/i i sommers skulle have haft styr på kopisikringen, således at ALLE igen kunne høre musikken! Hvordan er det gået? Virker kopisikringen sådan at jeg atter kan høre musikken? Eller er det bare endnu en gåtur ned i forretningen for at aflevere endnu en KCD (kopibeskyttet compact disk)?"

Jeg går ud fra, at Ritto har ment alle med en CD-afspiller. Jeg synes det virker som om, der er check på de kopisikrede CD'er. Vi har i min familie 4-5 stykker her, og de virker både i CD-spillerne og på PC-erne.

">Men store ændringer af forbrugsvaner tager tid

Hmm jeg syntes ellers du hele tiden fortæller at det ikke tog mere end tre måneder at ødelægge salg af musik herhjemme (3. kvartal 2000)! Så det behøves ikke at tage lang tid? ;-) (Bare et eksempel på at forbrugsvaner godt kan ændre sig meget hurtigt!)"

Jeg har vist forklaret mig dårligt - her er detaljerne:

Den stigende salgskurve, som branchen havde oplevet i flere år i træk, knækkede i 3. kvartal 2000. Det betyder, at for første gang i en årelang periode oplevede branchen et kvartal, hvor salget var lavere end samme kvartal året før (man sammenligner altid de samme kvartaler i året før, for at tage højde for sæson-udsving, julesalg mm.)

Det var på dette tidspunkt - højsommeren 2000, der første gang var meget medie-hype omkring Napster - og (stort set) alle havde fået CD-brændere i deres computere.

Dette nedadgående salgsknæk (på ca. 10% i 3. kvartal 2000 i forhold til 3. kvartal 1999) blev signalet til et langt glidende crash, som nu har bragt antallet af solgte CD'er ned på mindre end halvdelen af salget i år 2000 - hvor der blev solgt 20,3 mill CD'er - imod 2003, hvor der blev solgt 9,9 mill CD'er. Er du med?

Du kan se alle tallene her: www.musik.org/marked/Statistik.htm

Det er helt rigtigt, hvad du skriver, at forbrugsvaner godt kan ændre sig hurtigt - det er nemlig sket i dette tilfælde. Som du ved tager det ingen tid at rive noget ned - men det tager lang tid at bygge noget op igen ...

KK