|
Afsendt: | 02-05-2004 13:01:41 |
Afsender: | Klaus K |
Email: | kk@dansermeddrenge.dk |
Emne: | Du glemte mere |
Tekst: | Eskild - du ved jo godt noget om dette, kan jeg mærke. Så du må også kunne forstå, at det ikke kan lade sig gøre at lave dogme-produktioner i et hjemmestudie som fast princip. Det kan være charmerende at høre på mindre god lyd - det kan jo faktisk være en kvalitet, men man kan ikke gøre det altid. Og hvis man vil have held med sin produktion - hvis den skal give publikum værdi i den sidste ende - så er man nødt til at fokusere væk fra pengene - både dem, man kan drømme om at tjene - og dem, man kan drømme om at spare. Pengene = produktionsbudgettet, skal være i orden. Men hvis musikerne ikke kan frigøre sig fra pengene, når de skal lave deres "kunst", så bliver det noget skidt. Det er noget andet end, når man skal skrive en sang - for den kan jo også handle om penge ;-) Der er til gengæld én ting, du har misforstået - og det er: "Smækker vi 500.000 på bordet så er vi så sikre som vi kan blive på at lyden er iorden. Men det betyder også at breakeven er så meget højere, og prisen på cd´en ligeså." Nej, Eskild - prisen på en ny CD vil altid være den samme som på de andre produktioner, der er sendt ud. Uanset produktionsprisen. Hvorfor? Fordi ingen vil kunne sælge en CD til højere pris - især ikke når markedet er som det er nu. Startprisen er altid præcis den højest mulige, som publikum vil give for en ny CD. Jamen hvorfor så ikke en endnu lavere pris? Fordi ingen tør løbe an på en højere breakeven - som det vil blive, hvis man sætter prisen ned fra start fx. på en low-budget produktion. Det er den menneskelige faktor, der spiller ind - man håber det går, men det vil være et udtryk for stor "overlegenhed", hvis man fra start var så kry på, at man troede, man ville kunne sælge rigtig mange eksemplarer. Derfor ser man den samme PPD-pris (pris for forhandleren) på alle nye CD'er. Hvis der er forskelle i priserne - det er der jo rundt omkring - og især med netbutikkernes opståen - så skyldes det butikker og grossister, hvor der er hård konkurrence (bare spørg Ole) - altså den del af prisen på CD'en som ligger over PPD-prisen, som er ca. 85 kr. inkl. rabatter. Når så en CD har været på markedet i nogen måneder - når den ikke mere er ny - så sker der følgende: De dårligt sælgende CD'er styrtdykker i pris - det godt sælgende holder deres pris. Jvf loven om udbud og efterspørgsel. Du vil gøre dig selv (og os andre branchefolk) en stor tjeneste, hvis du tilegner dig forståelse for dette princip. Der er ingen grund til at være naiv, og tro at priserne på nye albums vil være lavere - heller ikke når de skal sælges på nettet. Mth. til download-albums vil nyprisen kunne sættes til en ny-CD's pris - minus transport, lager og presning. Nemlig alle de omkostninger, som de fysiskse skiver giver. Men ikke andre, Eskild. Ikke pladeselskabet, ikke musikerne, ikke sangskriverne, ikke net-butikkerne, og heller ikke mellemhandlerne, som der formentlig vil komme endnu flere af - jvf. nettets mange "affiliates". Alle disse led vil fortsat være en del af salget af musik - og deres andel vil afspejle sig i musikkens pris i sidste ende. Med mindre selvfølgelig du støder ind i piratkopier - men det er jo forbudt at beskæftige sig med ... husk det. ;-) KK |