FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:02-03-2004 02:15:48
Afsender:ProC
Email:...
Emne:Ja, det ER skræmmende...
Tekst:...men det er vel allerede en realitet i dag. Der kommer nogle justeringer, men det er som jeg ser det ikke en konsekvens af fildeling, men en konsekvens af informationssamfundet.
I gamle dage kunne et lands efterretningstjeneste aflytte folk ved at opsætte mikrofoner. Disse aflytninger blev kun brugt lidt, da det var dyrt og besværligt. Og resultatet kunne derfor "let" skjules.
I dag er der langt videre muligheder for at "aflure" os, for vi efterlader langt flere "spor". Men det gør også opgaven langt større, og det gør det langt sværere at "skjule" lureriet. Det er ikke blot blevet nemmere for politiet at aflure folk, men også for Ekstrabladet at afsløre når de gør det...
Så det er simpelhen en nødvendighed at lovliggøre det, for at undgå bjerge af Watergate-historier, som i yderste konsekvens ville nedbryde civilisationen.


Men tilbage til historien: du mener at fildelingstjenesterne har hovedansvaret for faldet i musiksalget. Det er du naturligvis i din gode ret til.

Men jeg mener nu at modtrækket har gjort LANGT større skade:

- en generel kriminalisering af os alle sammen, bla. med afgifter til "dig" for at jeg kan gemme billeder af min hund

- en voldsom prisstigning for at dække lidt af tabet

- en vanvittig "kopisikringsjungle" - uden anden effekt end at genere "mig"

- et krafitgt faldende udvalg af ny musik

- en nedgørelse af os som forbrugere, ved at tilbyde os "gammel vin på nye flasker" til fuld pris

- og en endnu større nedgørelse af os, ved at "pumpe" penge i reklamemøllen for at forsøge at bilde os ind at vi ikke kan leve uden Helmuth Lotti


Alle disse tiltag er taget fra side 1 i lærebog om markedsføring - og så vendt 180 grader!!!

Det vil altid blive en hønen-og-ægget-debat, og dit argument kan være lige så godt som mit.
Men eneste måde at få vished på, er at begynde at stole på forbrugeren og lytte til hvad han vil have. Giv ham (mig) adgang til musikken UDEN al den mistillid. Til en rimelig pris, og på en enkel måde. Og lad mig så købe CD´en som "cremen", altså som det ekstra der skal give mig som forbruger en oplevelse ud over "bare" musikken.

Det kan betyde en fremrykkelse af dødsdagen for musikbranchen som vi kender den - eller det kan give den nyt liv.
Begge dele vil give et bevis, for enten får du ret eller også (forhåbentlig) gør jeg.

Men en hvilken som helst virksomhed som har fået omsætningen HALVERET PÅ TRE ÅR! er klar over, at den nødvendigvis MÅ sadle om - bortset lige fra musikbranchen, lader det til...