FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:01-04-2004 02:56:52
Afsender:Eskild Torbensen
Email:eskild_torbensen@yahoo.dk
Emne:Stadig 0 hul igennem
Tekst:"Og dine egne forklaringer på, hvorfor du ikke vil købe enkeltsange i musik.tdconline.dk er et fint lille bevis på det.

Det er jo fx. komisk, at folk gerne vil købe CD'er via nettet - men ikke enkeltsange. Og lade være med at sige, at muligheden ikke eksisterer for windowbrugere i EU, for det gør den - se her:

http://www.ondemanddistribution.com/eng/home/home.asp
"
Jeg har ikke sagt noget om windowsbrugere i EU. Men jeg prøvede at accesse forskellige landes sites der, og kom hver gang frem til det samme mht. at jeg skulle installere MP7 for at kunne foretage mig noget som helst. Det er altså ikke brugervenligt! Og slet ikke da jeg satte mit sikkerhedsniveau til lav, men fik at vide at jeg stadig sandsynligvis havde det sat til high, og derfor ikke kunne installere MP7.
Nu kunne jeg godt gå ind på Microsofts hjemmeside og hente en nyere version af Media Player, men det hjælper ikke de millioner af brugere derude som sidder med det samme problem, og som IKKE ved noget herom.
Så jeg kan ikke helt se hvorfor jeg ved at dokumentere mangler og fejl samt dårlig brugervenlighed skulle bevise at brugerne sidder med nøglen... Øh, er det da mig eller for den sags skyld de fildelende som skal gå ind og gøre disse sites mere brugervenlige..?!
Det om dot-com virksomheders nedtur er en historie der omfatter en masse andre ting end lige onlinesalg af forbrugsgoder. Den handler om alt hvad der har med penge at gøre på nettet, og at overføre dette direkte til at skulle kunne bevise en påstået kendsgerning om at internettet er et sted hvor folk har mindre lyst til at bruge end det virkelige liv.
Skal vi lige tage et andet helt konkret eksempel?
Gode gamle hæderkronede Penthouse er ved at dreje nøglen om.
Og hver gang dette hives frem får onlinesalg på internettet skylden. Folk bruger hellere tegnebogen på lignende produkter online end papirudgaven.
Der ER forskel på et herremagasin og musik. Herremagasiner er tit lidt tabu-agtige, og for nogle mennesker er det rarere at kunne være mere diskrete med indholdet, hvad der er muligt via internet.
Men at der skulle være så mange flovmænd derude at et så stort bladhus må dreje nøglen om - det har jeg svært ved at tro. Jeg vil også inddrage alle andre fordele som er ved at handle online skylden, dem som er ens for alle brancher der har fulgt med:
Bekvemmeligheden, prisen, udvalget.
De brancher der gør det godt er feks. onlinesalg af CD´er (ikke at forveksle med onlineflatratesalg af musik-filer, der allerede på adskillige måder er bevist at befinde sig på et ikke-tilfredsstillende niveau) som jeg selv har brugt til på et tidspunkt at bestille skiver som simpelthen var umulige at finde i en CD-butik, men også skiver som bare var billigere eller jeg ikke havde tid til at besøge 4 butikker for at finde, onlinesalg af DVD´er, salg af enkeltnumre som musikfiler og en masse andre.
Og mht. netop dette: At jeg ikke vil købe enkeltnumre i TDC har jo ikke noget med kopisterne at gøre. For blandt dem er der mange som er begyndt at købe enkeltnumre. Se selv på Apples succes.
Men der sidder stadig en masse kopister samt mig og andre der ikke er det og venter på en flatrateportal som fungerer.
For der findes 3 måder at distribuere musik online på, som passer til 3 forskellige slags smage for hvordan man handler:

1. Online Cd-salg
2. Online-salg af enkeltnumre som filer
3. Online-salg baseret på flatrate

Nr 1 og 2 findes og kører glimrende. Men det gør nr. 3 ikke. Derfor har vi stadig et problem.