FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:01-02-2004 18:59:19
Afsender:Klaus K.
Email:kk@dansermeddrenge.dk
Emne:Fremtiden ... ?
Tekst:
Hej Kristoffer - jeg er ikke uenig i dette indlæg, og dette indlæg rummer (i modsætning til et par af dine tidligere indlæg) ikke nogen konkrete fejl, jeg kender til :-)

Kune dette: I bliver ved med at tale om, at pladebranchen ikke _vil_ sælge musik online. Prøv nu at læse dette - også alle I andre:

Det vil vi (pladebranchen som helhed) gerne!

Det findes: http://musik.tdconline.dk/

Og det virker!

Det er indtil videre det eneste initiativ i DK, som har alle de store selskaber og kunstnere med - men det findes. Jeg har selv fyldt min søns MP3-spiller op med sange derfra i julen. Det virker fint.

Man kan ikke få DmD dér endnu - men det kommer. Alle vil være der snart ...

Problemet er, at det tager tid at få sådan noget op & køre. Det sker ikke overnight. Der er en svimlende mængde logistik, der skal klares - der er rettigheder til (bare i DK) ca. 80 forskellige pladeselskabers & kunstneres sange, som skal forhandles og sættes op.

Der er nemlig (trods manges tro på det modsatte) i-k-k-e monopol i pladebranchen. Alle gør tingene på deres egen måde - det er en stor samling cowboys.

Herefter må man spørge: Vil den fysiske CD så dø? Vil Ole & CD-baren så dø? Svaret er nej, ikke foreløbig. For selv om I ikke tror det, så udgør netsalg stadig kun en forsvindende lille del af det totale salg.

DmD's salgstal 2003 er følgende:

Salg gennem netshop: 5%
Salg v. koncerter: 8%
Salg gennem fysiske butikker: 87%

Og vi er dygtige til at sælge - både via netshoppen og ved koncerterne. Mange af vores kolleger sælger ikke så godt som vi gør (de to første poster) ...

Der vil altid være nogen, der gerne vil have en fysisk CD eller DvD at have mellem hænderne. Derfor er vejen frem som Ole siger, at kunsterne og pladeselskaber skaber ordentlige produkter, som folk gerne vil købe - m. flot indpakning, extra materiale osv.

Jeg forestiller mig at de to måder at købe musik på vil kunne køre sideløbende - men onlinesalget først, når fildelingstjenesterne er minimerede.

Det betyder, at det fildelende publikum må tage sig selv ved nakkehårene og forlade Kazaa for ever - og vise, at de mener det seriøst, når de siger, at de gerne vil betale. For ellers har online-salg ikke en chance.

Klaus K.