FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:12-06-2003 16:47:19
Afsender:Kristoffer
Email:mickey@mouse.com
Emne:Hvorfor er branchen upopulær ...
Tekst:Jeg skrev i en tidligere tråd at folks aversion mod musikbranchen var langt større end deres aversion mod filmbranchen.

Klaus mente at det var fordi folk elsker at sparke på dem der ligger ned (læs: pladebrancen). Og han spurgte hvad aversionen skyldes. For at belyse grunden havde jeg egentlig tænkt mig at svare ved at bringe lidt gratis reklame for de gamle AntiPiratGruppen slogans:

1. "Det er ikke ulovligt at købe en CD-brænder. Det er heller ikke ulovligt at købe en elefanthue."

2. "Hvor mange advokater kan der være på et børneværelse?"

3. "Hver dag opdager musikbranchen nye navne. Bed til, at det ikke bliver dit barn."

Tror du (Klaus) at folk får det mindste sympati for en branche der kører skræmmekampagner? Det var jo præcis det der var tale om hvorfor forbrugerombudsmanden også fandt kampagnen i strid med god markedsføring.

Flere år efter kommer følgende fra Klaus selv:

"Jeg har jo fx. din IP-adresse og dine øvrige computer-data, browser-data, OS-system osv. - og det vil jo rent nemt kunne lade sig gøre for mig at sende det hele til APG, men det er jo ikke ensbetydende med at jeg SKAL gøre det, vel?

Eller hvad?"

Hvad-enten du havde tænkt dig at gøre det (involvere APG) eller lade være kunne du næppe have valgt et dårligere eksempel på at der findes moral i verden!

Skræmmekampagner og trusler som dine er præcis det der gør din branche upopulær. Min egen observation (fuldkommen uden dokumentation og jeg forventer ikke at du er enig :) er:

1. At branchen som helhed er langt bedre til at hykle end produktudvikle.

2. At branchen er langt bedre til at give andre skylden end at produktudvikle.

3. At branchen er langt bedre til at drive lovgivnings-lobby end at produktudvikle.

4. At branchen er langt bedre til at sagsøge sit kundegrundlag end at produktudvikle. Og ja, musikpirater køber ligeså meget musik som ikke-pirater så de er også kunder - i hvert fald indtil de ser det første erstatningskrav.

Og det seneste indslag er at give TV-stationerne skylden for at pumpe flere talentløse teenagere ind i pladebrancen med popstars, idols og hvad det nu ellers hedder. Hvis pladebranchen ikke ville udgive lortet og kunne tjene penge på det (hvad de vel trods alt gør med salg i omegnen af 100 000 exemplarer i tilfældet EyeQ) så havde de udsendelser aldrig set dagens lys. Så fri mig for at pladebranchen ikke selv er en del af de shows! Det er pengene der driver værket og hvis alt bliver overfladisk kommerciel varm lyd uden noget strejf af kunst så er det vel ikke underligt at CD-salget styrtdykker?!

Jeg slutter med to citater. Et af forsangeren for danske Lampshade som udgiver på eget selskab og et længere citat af Prince. Pointen er i) at der heldigvis er kunstere som tør gå andre veje og tænke anderledes end branchens stålsatte dogme; ii) at der ikke er tale om en enkelte stenrig kunstner men også om græsrødder og endelig iii) at de kunstnere både findes i og udenfor Danmark:

»Vi befinder os i øjeblikket et sted mellem mainstream og undergrund. Men jeg betragter ikke undergrunden som et stadium på vej mod berømmelse, men mere som et bevidst valg, som jeg godt kan forstå mange vælger. For musikbranchen er så korrupt. Den er totalt styret af penge. Og en ting er at lave noget, mange kan lide, men hvis man tager al sjæl ud af det, så der til sidst kun er et salgbart produkt tilbage, er der noget grundlæggende galt,« siger Rebekkamaria (Weekendavisen, nr. 47, 2003).

---

As Prince recently put it:

"So are most citizens really being completely disrespectful of the value of art and the need 2 provide appropriate compensation 2 the artists 4 their works? We've said it b4 and we'll say it again: the rise of digital technology and peer-2-peer file sharing has little 2 do with people's intrinsic respect 4 art and artists, and everything 2 do with the cynical attitude of big industry conglomerates, which have consistently pushed 4 more and more commercial, highly profitable products at the xpense of authentic art and respect 4 artists."

"If people do not feel enough guilt 2 prevent them from making digital copies of the latest episode of a popular TV show or hit pop song, it is precisely because the industry giants have succeeded in making these works purely commercial products, with little or no consideration 4 their actual artistic value. It is precisely because these companies have been consistently promoting commercial products at the xpense of artistic works."

"The fact that actual works of art still manage 2 seep thru the cracks of this huge profit-driven industry does not change anything about the fundamental equations that have been driving and still drive the industry, 2day more than ever -- i.e. that art = money, artists = money-makers, and art lovers = consumers."

"As a simple xample of how little music is valued as an art 4m by the industry, it is estimated that only about 20 percent of music ever recorded is currently available -- and, of this 20 percent, what proportion is actually readily available 2 music lovers? What proportion is not the current 100 top albums on the SoundScan charts? "

"It simply appears that the instinctive reaction of the lover of art (b it music, TV shows, movies, or other 4ms of art) is such that, if the industry has no respect 4 his or her identity as an appreciator of art, then he or she has no reason 2 have any respect 4 the industry as a purveyor of art. By making digital copies of so-called cultural products, many people r not demonstrating their lack of respect 4 art and 4 artists, but r xpressing -- consciously or not -- their frustration with the way the entertainment industry profits from art at the xpense of both art makers and art lovers."

"The consumers of the commercial products of the entertainment industry r only as cynical as the industry has deliberately made them, by dumbing down their products, by xploiting artists, by making profit-driven choices and decisions, and by providing their own kind with obscene compensations and legal impunity that r completely out of touch with the real world of ordinary people."

(http://salon.com/tech/feature/2003/02/01/file_trading_manifesto/index3.html)