|
Afsendt: | 21-11-2003 11:40:05 |
Afsender: | Klaus K. |
Email: | kk@dansermeddrenge.dk |
Emne: | Interessant observation |
Tekst: | "Der udgives plader og bøger i Danmark af mennesker som har et andet arbejde og som ikke kan leve af deres musik." Ja - og hvad så? Det har halvdelen af vores orkester også været nødt til - efter at massekopieringen er sat ind. Masser af musikere er nødt til at gøre sådan nu. Til din orientering gør det dem ikke til bedre kunstnere - tværtimod. "Personligt har jeg to kollegaer som har udgivet CD'ere selvom de har et andet arbejde som ikke er relateret til musik-branchen overhovedet." Vidunderligt for dem. Men vi taler ikke om amatørmusik, vel? Vi taler om kunst. Hvor mange værker har de produceret, som kan leve i mange år? "Men at påstå at der kun bliver skabt kunst af mennesker som kan leve af det er usandt og der er adskillige eksempler på det modsatte. Verdenshistorien er faktisk fyldt med dem." Nævn ét eksempel på en sådan musiker. "Vi er ikke så dumme og uforstående som du gerne vil gøre os." Ikke dumme, nej - men uforstående. Jeg kan ikke gøre dig mere uforstående - du holder jo bare fast i din holdning. Du VIL jo have, at musikere skal kunne leve uden penge. Hvorfor? "Du burde skelne til filmbranchen. De er udsat for ulovlig kopiering ligesom musik-branchen," Dette er jo i hvert fald en usand påstand. Musikkopieringen er udbredt - filmkopiering er ikke. Filmkopiering er forbeholdt PC-nørder - musikkopiering er allemandssport især i DK. Jeg har svært ved at tro, at filmbranchen lider noget nævneværdigt tab på piratkopiering - men det kommer ... "men af en eller anden grund når folks aversioner mod filmbranchen deres ditto mod musikbranchen til sokkeholderne." Se dette er en interessant observation, som bekræfter teorien om at visse folk elsker at sparke på dem, der ligger ned. Hvad skyldes denne aversion? At disse mennesker ikke kan få lov til at kopiere musikernes værker frit? Er det fordi musikbranchen har været for gode til at gøre folk afhængige af musikken? Vil de hade musikbranchen ligeså meget, hvis de ikke kunne kopiere branchens værker? Var aversionen ligeså stor før år 2000? Hvis nu de hadende folk (dig?) bare holdt op med at købe musik - var der så nogen grund til at hade nogen? Nej, vel? Aversionen kommer først, når de begynder at skaffe sig musikken gratis - og musikerne (ganske naturligt, synes jeg) forsøger at forsvare deres værker imod gratis forbrug. KK |