Tekst: | Lidt forsigtig hovedregning lander på en rund million abonnenter.
Pladebranchen omsatte i 2004 for ca. 650 mio. kr. excl moms i 2000, branchens bedste år, omsattes for 1,15 mia. kr.
Hvis man forestiller sig hele denne omsætning flyttet over på distribution via P2P teknologi ville det kræve mellem 550.000 (2004) og 1.050.000 (2000+10% for prisstigningerne siden) abonenter. Hvis vi regner momsen ind i bliver tallene 25% større, men jeg har valgt at se bort fra den som kompensation for den stort set gratis distribuering.
Markedsføring vil koste som det altid har kostet. Og ligeså vil produktion.
Tror ikke lige det er realistisk at flytte store dele musiksalget derover førend musikanlæggene bliver en del af nettet. Og sikkert ikke engang der, der vil være mange der sværger til gamle dage lissom der stadig er nogle vinylfreaks iblandt os. Andre vil være offline for længere tid, atter andre vil "kun" have en cdspiller i bilen og derfor være afhængig af at have musikken på cd.*
Samtidig vil markedet nok også udvikle sig derhen hvor højkvalitets-optagelser (surround mm) handles på et separat marked.
Intel (stor chipproducent) arbejder på en chip/et computerkoncept de kalder viiv. Det er computere med husalteret som centrum og forbindelse til hele verden. Nærmest hardware med indbygget fildeling;-) Du skal bare melde dig til en konto.
Realisme er en underlig ting, men at 40 % af alle danske hjem vil betale for at høre det de lyster forekommer mig ikke urealistisk på sigt.
Er det realistisk at halvdelen af omsætningen er forsvundet i et stort sort hul, uden nogen gør noget effektivt ved det? Nej, ikke realistisk, bare virkeligheden.
Herinde har vi diskuteret misæren gennem de sidste 3 år, og på trods af at Klaus tydeligt kan mærke at det vender, så var omsætningen (ifpi.dk) i 2004 den laveste i uhyggeligt mange år. Og fildelingstjenesterne, bittorrent mfl. ser flere trusler fra konkurrenter end fra pladebranchens vagthunde. (hvad er det da også for noget? sætte vagthunde ind mod en tidevandsbølge!?) Der bruges i dag ubeskriveligt meget båndbredde på at opbygge "komplette samlinger" hos alle de små samlersjæle. Måske vil internetselskaberne også hjælpe til med at financiere gildet; nærmest 90% af trafikken ville forsvinde hvis man kun hentede "hvad man hørte når man hørte". Samtidig er det forrygende tider for de produkter, musikken konkurrerer med. Og musikken når kunderne ad nye veje, 3mobiler har musik ad libitum for 50kr/md (tror det er 40 radiokanaler og en masse videoer) direkte ind på debiltelefonen) tdc har startet egen radiokanal etc etc.
Muligvis vil en P2P-tjeneste kunne give branchen arbejdsro i et par år, men den er ingen sovepude, der udvikles hele tiden nye løsninger - og heller ikke musikbranchen har råd til at "sove i timen" igen og igen.
Så at tro at udviklingen stopper ved fildelingsnetværk eller hvad løsningen engang bliver, det er at invitere til nye problemer. Udviklingen af fremtiden er først lige begyndt.
*En del af konceptet for P2P-tjenester kan være at du forpligter dig til ikke at anvende permanente medier til din musik. Om ikke andet så for Klaus's sjælefreds skyld;-) |