Tekst: | mens vi fletter trådene.....
Der er mange ting som musikselskaberne af i dag ikke har den fornødne knowhow omkring, en af de ting er markedsføring (det ser ud som om det er meget almindeligt at købe en bred pakke hos et reklamebureau hvad enten den virker eller ej), en anden kunne være financiering (det er trods alt samme slags kroner som bankerne arbejder med). Musikselskaberne har hidtil haft om ikke monopol så i hvertfald kontrol med distributionskanalerne; det har været en stor del af deres "eksistensberettigelse". At den tekniske udvikling - og udviklingen i medierne - så har gjort at der i dag ikke er nær de sammme kontrolmuligheder forsøger branchen - med din hjælp, Klaus - at kompensere for. Klaus snakkede i et tidligere indlæg om da forholdene da Sanne var ung sammenlignet med i dag. Og påstod at det er langt sværere i dag. Der er jeg ikke enig; idag er det nemmere end nogensinde før at målrette sin indsats mod bestemte grupper. Og alligevel ser vi gang på gang "ligegyldige" udgivelser markedsført med spredhagl, fx. som tvreklamer hvor kun seer-meteret tæller.
Som jeg ser fremtiden vil de næste generationer af musikere dels forlange mere kvalitet fra deres samarbejdspartnere, dels stille langt mere individuelle krav.
Så nej, jeg tror ikke at pladeselskaberne vil spille samme rolle fremover. Rollerne er blevet for komplekse til at de kan trives under samme hat; specielt når "mange" kunstnere skal serviceres samtidig.
.......allofmp3 har jo det specielle juridiske grundlag at hvile på, at i Rusland skelner man ikke mellem radio og internet. Nærmest på samme måde som vi herhjemme ikke skelner mellem fastmedier og download;-) ......og weblisten.com ligner mest af alt en "general Custer" - sejr ("to sejre til af den slags og vi er ikke flere sejrherrer tilbage")....
For mig forekommer det lidt absurd at forestille sig at musik til spilledåsen (mp3) nogensinde vil blive afregnet på samme måde som de everlasting aftaler der følger med når man køber en cd. Specielt efterhånden som web- og dab-radio osv bliver mere og mere udbredt. |