Tekst: | Hej Kristoffer - herligt at se dine indlæg igen ...
For en mand som mig, der har beskæftiget sig med pladeproduktion i snart tredive år er konkurrencestyrelsens rapport om de såkaldt høje CD-priser besynderlig læsning.
Det er som om jeg kender de enkelte formuleringer i texten i forvejen - og alligevel beskriver indholdet en virkelighed, som jeg overhovedet ikke kan genkende.
Jeg går ind for konkurrence - jeg elsker faktisk at konkurrere, men hvor er det dog ærgerligt, at sådanne undersøgelser ikke laves af folk, der kender til brancherne - for gjorde de det, ville det i dette tilfælde være klart, at det ikke er muligt at sætte prisen på et nyt dansk album ned, uden at forøge risikoen stort for at albummet ville give underskud ... og dermed give negative konsekvenser for fremtidige udgivelser.
Alting i pladebranchen drejer sig om at nå break-even - at få investeringen til at gå hjem - og herefter helst at give overskud. Dette er det altafgørende fokus. Alle de udgivelser med danske kunstnere, jeg kender til balancerer lige omkring break-even - dvs. de tjener sig kun lige hjem - eller giver underskud. Dette skyldes måske, at vi bor i et lille land med et meget spinkelt kunde-grundlag. Danske albums - først og fremmest dem på det danske sprog - ville med en lavere pris ikke kunne tjene sig ind.
Det havde været rart, om styrelsen havde gjort sig den ulejlighed at tænke dette aspekt igennem. I stedet virker det bare som om forfatteren til rapporten bare efterplaprer alle de sædvanlige "kendsgerninger" fra nettet om høje priser, dårlig musik, svag konkurrence, en gammeldags inkompetent branche osv.
Jeg kan kun sige, at det er ikke vores verden. Pladebranchen konkurrerer på livet løs og kæmper hårdt for overhovedet at overleve. Du har måske fået et indtryk af det - jeg ved det ikke - men vi ligger i hvert fald ikke på den lade side ...
I vores eget herlige lille pladeselskab, Glad Grammofon forlanger vi, at butikkerne betaler 85 kr. ex moms for vores nye CD'er. Og vi holder prisen oppe så lang tid vi kan. Vi kan ikke - og vil heller ikke forlange mindre. Butikkerne sælger dem så til publikum for 120 plus 25% moms = 150 kr.
Man kan måske diskutere, om butikkerne får for stor avance, men hvem vil fortælle det til dem? De lader jo bare være med at købe CD'erne, hvis de ikke tjener 35 kr. på dem ... der er jo masser af andre gode varer at handle med.
Meget af rapporten er desværre temmelig vrøvlet - herunder dette: "Danske forbrugere kunne alene ved køb af fuldpris cd'er have sparet mellem 160 og 260 mio. kr. i 2003, hvis de danske priser lå på samme niveau som i Tyskland og Sverige."
Der er vist sammenlignet priser fra forskellige år i DK og Sverige. En ny CD i Sverige koster 169 SEK = 139 DKK - altså 10 kroner mindre end i DK. Hos CDon.com koster Coldplays nye 129 DKK og 149 SEK, hvilket svarer til 7 kroner mindre i Sverige end i DK. Svarende til 5% - og ikke 40% som rapporten beskriver.
Men Sverige har også dobbelt så mange indbyggere som DK, og de svenske pladeproducenter har derfor lettere ved at nå breakeven på deres albums med en 5% lavere pris.
Jeg ved godt, at denne rapport formentlig lige er vand på din mølle - og det er jo herligt, når nogen giver én ret. Men ville det egentlig ikke være bedre, hvis dem der gav én ret, var nogen der vidste hvad de skrev om?
Jeg synes, konkurrencestyrelsens direktør skulle prøve at producere et album selv - jeg vil skam gerne producere det ganske billigt - og så må vi se, om han kan få det til at nå breakeven. Men jeg advarer - det er ikke et game for tøsedrenge ... ;-)
KK |