FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP
Afsender:Klaus K
Email:kk@dansermeddrenge.dk
Emne:Skil nu tingene ad
Tekst:
Benjamin - du ser hele tiden problemet alene ud fra brugerens vinkel, og overser derved, at musik koster penge at lave - og at der er f .... nødt til at komme penge retur fra brugerne til branchen for at branchen fortsat kan producere musik.

Det er dette ganske enkle princip, som du er nødt til at forholde dig til - for uden det, kan du ligeså godt skifte branche med det samme. Jeg mener dette helt seriøst.

Det nytter ikke at blive ved med at bilde sig ind, at branchen har penge nok - eller at man ligefrem gør en god gerning ved at "boykotte" branchen. Ingen brancher vil overleve, hvis ikke den kan sælge sine varer til publikum. Uanset hvad grunden er.

Du er også nødt til at skille piratkopiering fra privat-kopiering: Jeg er personligt ligeglad med, om nogen tager en enkelt kassette kopi af en plade, jeg har produceret. Hvis jeg møder vedkommende vil jeg naturligvis forklare, at han ikke støtter os, hvis ikke han køber pladen (CD'en eller den lovlige mp3) - men det er ikke vigtigt i det store spil. En tabt fortjeneste på 1 eksemplar - eller endda på 50 eksemplarer, betyder intet i det store spil.

Hvad der derimod betyder noget er den massive fildeling - den kendsgerning, at alle med en adsl-fobindelse kan hente al musik gratis, fordi nogen såkaldt "venlige sjæle" i total naivitet uploader al det musik de kan få fingre i. Disse mennesker forærer vores (også dine) muligheder for at overleve væk - og det er på tide, at nogen forklarer dem konsekvensen af deres handlinger:

De er ved at dræbe musikken. Omsætningen (indtjeningen) er halveret på 4 år, Benjamin. Det er et fald så stort, at det næsten kan være svært at fatte. Alle selskaber - store og små - har skåret udgifterne ind til benet.

Vi har selv et lille pladeselskab, Glad Grammofon - men vi blir sgu ikke ved med at være glade, hvis vi fortsat skal udgive albums, der kun lige løber rundt. Ingen mennesker kan være glade for det - så finder de hellere på noget andet.

Vi har selv fulgt med, så godt vi kunne. Vi har lavet vores albums til absolut minimumspris og har lavet et stort arbejde for at holde udgifterne nede, uden at gå på kompromis med kvaliteten. Men når sandheden skal frem - så er det nu koncerterne, der holder os kørende, og det er vi jo taknemmelige for. Det har kunnet lade sig gøre, fordi vi er en god live-act. Men hvad med alle de kunstnere, der ikke egner sig til at stå på en scene? Studie-nørderne ... skal de bare dø?

Hvem har betalt Jeres egne indspilninger? Hvem har betalt Jeres markedsføring og promotion? Så vidt jeg kan se, må de folk da stå med et underskud ... eller hvad? Hvad havde du tænkt dig, der skulle ske med dem - er det: Bare ærgeligt? Og hvordan havde du tænkt dig at skaffe penge til produktion og promotion af Jeres næste album? For de vil vel ikke investere i Jer igen? Eller hvad?

Disse spørgsmål bliver du nødt til at tage stilling til - idet jeg går ud fra, at du ikke har millioner på din personlige bankkonto til produktion af Jeres næste album - har jeg ret?

SU

Klaus K.



Dit navn:
Din email:
Overskrift:
Din tekst:




Oversigt alle rum