Tekst: | Altid skønt at læse dette forum, men der ville sgu gå for lang tid af ens hverdag hvis man skulle ind og påpege alle de steder hvor ham Klaus Ketschup træder i spinaten!
Nå, men jeg ku´ ikke helt lade være lige at undre mig over det her:
Jeg forstår ikke, hvorfor du gerne vil skelne mellem film- og musikbranchen på pirat-kopierings-området. For de er fuldstændig i samme båd. At du ikke hører den europæiske filmbranche brokke sig så meget over piratkopieringen som pladebranchen gør, skyldes (som jeg har nævnt) at den europæiske filmproduktion er en statsstøttet branche. I DK fx. gives der minimum 50% statstøtte til en filmproduktion - og i visse tilfælde 100%.
Det er jo svært for producenterne at brokke sig over, hvis "folk" tager filmene, for folk har selv jo betalt broderparten af filmene gennem støtten. Men det er selvfølgelig forkert at fildele film alligevel ...
Sådan er forholdene ikke i pladebranchen, hvor alt foregår på eget initiativ, på egen regning og dermed osse på egen risiko.
---------- CUT ELLY! -----------------
Her går det galt.
Pladebranchen har altid været statsstøttet iogmed at det ved lov er vedtaget at radiostationer skal betale koda-afgifter. I det her tilfælde er det selvfølgelig statsradiofonien jeg taler om. For at kunne høre radio og se fjernsyn, skal jeg betale til staten for at den kan finansiere de musikere som de spiller i deres programmer. Også uanset om jeg aldrig nogensinde ser Danske programmer, og om jeg overhovedet bryder mig om deres valg af musik. Men det er jo nok igen den med "så kan du bare lade være med at se fjernwyn og høre radio". ... og hvis det kun var tilladt at bruge vores veje vha. kængurustylte kunne man bare holde sig indendøre hvis man havde lyst til at bruge cykel og gåben. Og så er der jo blankmedieafgiften. Det er også ren cash lige ned i foret på musikerne. Det er en gammel diskussion hvad enten den er berettiget eller ej, og det er ikke noget jeg ønsker at rippe op i. Jeg konstaterer blot, at her er endnu et punkt hvor musikken bliver støttet af staten - især den musik der går top 40, da det nødvendigvis må være den der kopieres mest og hvor producenterne går glip af flest penge. Så mere snøftesnøftestakkels er du, Klaus Ketsjup, og hvem af dine kolleger der ellers tænker som du (det ville ikke være retfærdigt at slå dem alle i hartkorn med dig), altså heller ikke. Statsapparat sørger også for at DU får Nutella på brødet i det daglige. |