Tekst: | "Hvor gerne Brian Mikkelsen end ville så magter han altså ikke at skrue tiden 4-5 år tilbage. Og det er det du beder om"
Kunne jeg - til en afveksling - ikke godt få lov til selv at bestemme, hvad jeg mener og hvad jeg beder om? Jeg ønsker ikke at skrue tiden tilbage - jeg ønsker tværtimod hurtigst muligt at skrue tiden frem til det punkt hvor gratis-brugerne af musik bliver voksne. Herunder dig, Ebbe ;-)
"Ynk, Klaus. Du klager din nød over forhold du ikke kan få andre til at hjælpe dig med."
Nu er det altså ikke lige DmD, jeg tænker på. Vi er for 5. år i træk ved at fordoble vores overskud, så vi kan ikke "klage vores nød", som du skriver. Næh, vi lider under noget helt andet - et mærkeligt problem: Kæmpesucces, men vi har ingen at dele den med ... jeg tænker på mange af vores både kendte og mindre kendte kolleger blandt musikerne, som enten må give op, tage faste jobs ved siden af - mange beskæftiger sig pt. med noget helt andet, cirkus, varieté, medier, it, tjener, pædagog - eller slet og ret understøttelse.
Kun de bands, der har levere en live-act, publikum gerne vil se, kan klare sig - eller dem, der har en kontrakt med et selskab, der betaler alle udgifter. Der er jo en grund til, at staten pludselig hoster op med 12 mill, Ebbe.
"Problemet er at hvis distributionssiden djøfficeres, bliver lagt i faste rammer, så bliver resultaterne lige så tamme og kedelige som hvis det er den kunstneriske proces der rammes."
Vi er vist enige på det punkt.
"Naah, det I gerne vil have er en bane hvor klokken er sat i stå ved årtusindskiftet og I så får lov til at bestemme al udvikling derfra. Reglerne er klare nok, jeres kunder har bare i handling vist at de ikke kan leve med dem."
Vås Ebbe - vi er (som jeg har skrevet ca. 1 mill. gange) fuldstændig hamrende ligeglade med, hvordan musikken sælges & hvordan udviklingen kommer til at foregå fremover. Vi er kun interesserede i, at publikum lærer at huske at sende penge tilbage til musikbranchen, når de forbruger deres musik. Det vigtige for os er at musikken sælges - og ikke bare tages.
"Lær at leve med og af de måder musikken spredes på i dag. Det er ikke svært at tilpasse forretningsmodellerne til kunderne. Ikke nær så svært som at tilpasse kunderne til forretningsmodellerne."
Ebbe, vågn op. Musikken spredes gratis. Forstår du intet? Hvem vil dog være en så stor idiot at tilpasse sit forretningskopncert til en mulig omsætning på nul kroner? Han ville stå i skifteretten på rekordtid. Du må forstå, at vi netop har succes ved at gå den modsatte vej, nemlig ved at fastholde dette: Uden penge - ingen musik. Det er i sin enkelhed det, en koncert går ud på. I modsætning til at udsende et album - her det det: Masser musik - men uden penge.
Det er selvfølgelig irriterende, at skulle tale om de penge hele tiden - det er jo mange andre spændende emner i verden ;-) - men for lige (igen) at slå fast med syvtommersøm: Det koster penge at lave ny musik - som fx. et album.
Nu kommer staten så og giver 12 mill over 3 år - det bliver som støtte til formentlig 20-25 albums i en tre års periode. Så må vi se og høre, hvordan de kommer til at lyde.
Og det er jo en stor sejr for din generation, at det er lykkedes at få skatteborgerne til at betale 12 mill, fordi de nye musikforbrugere ikke vil betale for den musik de forbruger.
Klaus K. |