Tekst: | Der er kun én ægte ophavsret: Komponisters og textforfatteres ret til deres værk - de sange eller musikstykker, de har lavet.
Retten består i praksis af tre ting: 1. Deres ret til at blive navngivet, når værket offentliggøres af andre. 2. De modtager ca. 8 - 10% af en gros salgsprisen for værket (dvs. samtlige komponister/ textforfattere til en CD modtager ca. 8 kr til deling pr. solgt CD - det er producenten dvs. pladeselskabet, der skal betale dem - gennem KODA) - og 3. Ingen må ændre afgørende i en sang til offentliggørelse, fx. ved at ændre text - uden ophavsmandens tilladelse.
Som en følge af 3, er det med andre ord tilladt at lave sin egen indspilning af et hvilket som helst offentliggjort værk - en såkaldt coverversion - og offentliggøre den. Når blot man overholder de 3 punkter.
Denne ophavsret gælder indtil 70 år efter ophavsmandens død. Men den forhindrer som sagt ingen i at offentliggøre nye versioner af sange, der er omfattet af den ophavsret. -------
Herudover findes der en ikke-ægte ophavsret - man kalder det nærtstående rettigheder. Det er fx. pladeselskabers ret til at eje de indspilninger, de har betalt for et orkester, som de har indgået aftale med. Disse rettigheder betyder, at et selskab kan sælge indspilninger - fx. på CD'er eller som downloads.
I praksis foregår det sådan, at et selskab indgår aftale med nogen kunstnere om, at selskabet overtager kunstnernes ret til deres "spilleri" - de sælger herefter indspilningerne til publikum og giver kunstnerne en royalty pr. solgt eksemplar.
Denne nærtstående ret gælder i EU indtil 50 år efter indspilningsåret. Dvs. at Beatles første indspilninger bliver frie i år 2012.
Dette er man i vores branche lidt forvirrede over, idet det jo betyder, at enhver platugle fra 2012 lovligt kan trykke Beatles CD-er op og sælge dem til hvem som helst - hvilket jo på den anden side igen vil betyde, at den ret ikke mere vil være noget værd.
Alt som alle ejer er jo som bekendt intet værd - smukt fortalt til os alle af det kommunistske styres undergang her på jord. Klaus K |