Tekst: | Den primære årsag til at vandmærker kan være aktuelle er, at det kan være med til at dæmpe musikbranchens værste frygtsomhed. Jeg tror såmænd ikke på, at det vil blive benyttet i forbindelse med særligt mange forbrydelser, hverken internetrelateret eller IRL. Kunder får altid beskyttertrang over for deres eget - om det så er en musikfil. Bare det at vide at den adskiller sig fra naboens. Musikbranchen og APG vil straks øjne muligheder for at trævle hele "forhandlernettet" (tror de tror der findes sådan et) op, og vil næsten med garanti bryste sig af, at nu har de fået indført et teknologisk fremskridt der for alvor standser piratkopiering. Til trods for at det eneste der reelt vil være sket er at kundens ønsker til produktet er prioriteret højere. Vandmærket er i mine øjne ikke en nødvendig del af et flatrate musiksystem. Men jeg tror det er nødvendigt for at få musikbranchen til at begynde på en bedre kundepleje gennem at udbyde deres musik flatrate.
Sidder lige og regner lidt på gamle dages tal.... der er omkring 2,5 mill husstande i dk. Da cdsalget var på det højeste blev der solgt i gns. lidt over 8 cd'er/hustand/år. Eller små 1000,-/år i gns. En flatrate organisering af musikmarkedet må nødvendigvis indrettes så der er tilbud til forskellige kundetyper, både med variationer i mængde (tid pr. måned), kvalitet (bitrate), udbud (kun pop, kun heavy, kun klassisk, kun sony....), tilgængelighed (kan jeg ta mit abn. med til fest?) og måske andre parametre. Pris lejet vil kunne svinge meget fra 20 om måneder for det mest begransede lousy produkt til 3000/år eller mere. Måske endda med mere proffessionelle overbygninger til dj's mm. |