Tekst: | Jeg skal blot konstatere at uanset hvor mange du taler med, så er det blot antagelser. Der foreligger ikke tilbundsgående undersøgelser af markedet og hvorfor det udviser denne tilbagegang.
Også selv om jeg da gerne skal anerkende at illegal kopiering ikke ligefrem medvirker til at øge musiksalget.
Enkelte undersøgelser findes der, men resultaterne er langt fra entydige. Filosofien bag branchens politik ligner "hvis vi tvinger hesten til truget begynder den nok at drikke igen" Der er bare mindst to fejl: Hesten får vand nok, og truget er utæt. Altså forbrugerne får musikken ad mange andre veje & der er ikke samme behov for en musiksamling med 14 kanaler på radioen, som der var dengang der kun var 1½.
Og der er faktisk folk, der lever af den legale forretning det er at sælge udstyr, der bl.a. kan kopiere jeres distributionsmedier så der ikke kan høres forskel.
Min påstand er stadigvæk at om der så kom vidundermidlet der kunne stoppe illegal kopiering fra i dag, så ville det ikke ændre stort på musiksalget.
I konkurrencen om jeres kunder er der dukket to landsdækkende kommercielle radioer op. De tager også deres del både som leverandør af musik til jeres kunder og som formidlere af annoncørernes budskaber. Reklamer der gerne skulle lægge beslag på en pæn del af de økonomiske ressourcer, der førhen gik til musikkøb. Ingenting kommer af ingenting undtagen lommeuld.
Men det er jo bare en holdning. Ligesom din. |