Tekst: | Jeg synes din holdning til nethandel er ekstremt pessimistisk. Især taget i betragtning, at netop musikbranchen har en ganske særlig mulighed på nettet, da det er en ikke-fysisk vare i sælger: Muligheden for at lytte til musik.
Musikbranchen har ALLE muligheder for at slå igennem på nettet, på samme måde som f.eks. telefonselskabet Telmore har gjort det. De har trods alt 450,000 kunder i DK, som alle sammen køber deres taletid over nettet.
Det handler om at benytte nettet til at skære ned på udgifterne til trykning, distribution og salg af CD'er, og lade besparelsen komme forbrugerne til gode.
I Apple's online musikforretning kan man købe CD'er til 60,- stykket. Med den danske 25% moms, så bliver det 75 kroner for en CD - altså ca. halv pris. I øvrigt har de netop rundet 50 millioner downloads og servicen er stadig kun tilgængelig i USA. Havde deres musikforretning været tilgængelig i europa, så havde tallet nok været dobbelt så stort. |