Tekst: | Først og fremmest:
Der hvor nettet først blev udbredt, nemlig i USA, går det som bekendt bedre med at sælge over internettet end i Europa, og dette, vil jeg hævde, af netop denne, den kronologiske årsag. Med andre ord: Det kommer også her.
Men kig engang på tallene: Der står at 57 % af europæerne ikke har adgang til en computer. Hver sjette Europæer = 16,6 % af den europæiske befolkning. Dette er det samme som 38,51 % af de som har en computer. Tallet er sandsynligvis højere da ikke alle med adgang til en computer også har adgang til internet. Og tager man i betragtning hvor få onlinetjenester der pga. deres form udgør et alternativ, og også konkurrence til den form som findes i butikken; e-bøger istedet for papirsbøger, erotiske billeder og film istedet for blade, flatratemusik istedet for fysiske betal-pr-enhed-skiver osv., der egentlig eksisterer, så synes jeg tallet er ganske lovende. For der hvor brugerne kan se fordelene, der skal de også nok bruge deres penge. Men er der nogle specielle fordele ved at købe den nye Britney Spears skive online, når de alligevel står nede i supermarkedet, som du frekventerer samme aften og dermed endda kan få den hurtigere? Nej! Det er sådanne ting man også er nødt til at tage med. Endvidere, som jeg tidligere har sagt, synes jeg at DmD klarer sig rigtig godt på nettet, set i lyset af at kunden skal ind igennem gruppens egen hjemmeside for at købe pladen. Rundhåndethed eller dens omvendte fætter nærighed for den sags skyld, ser jeg, ligesom de der har lavet undersøgelsen, ikke som begreber der er relevante at bruge i denne sammenhæng. Hvis det at der "kun" er de 38 % jeg nævnte før repræsenterer mangel på tillid til online-handel, så er der jo allerede godt gang i udviklingen.
Det undrer mig iøvrigt hvorfor man i denne artikel har "glemt" at tage højde for alle de som ikke har en computer, og ejheller nævner hvormange der egentlig har internet, men som du selv sagde til Kristoffer for et par dage siden:
"Medierne tjener det formål i samfundet, at de leverer en version af begivenhederne, som lever op til de billeder af samfundet, folk nu engang gerne vil læse - og det må du snart til at forstå. Medier skal ikke læses bogstaveligt, som du gør det. Og især ikke, når der er tal indblandet. Medier skal læses på en mere overordnet måde, hvis du vil have udbytte af dem - som en indikator for trends blandt læsere, organisationer og politikere - men ikke som den endegyldige sandhed." |