FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP
Afsender:Eskild Torbensen
Email:eskild_torbensen@yahoo.dk
Emne:Ikke helt så enkelt
Tekst:Hvis et pladeselskab - musikbranchen - sætter et stort pr-arbejde igang mht. en nyudgiven cd, så ved radiostationerne godt at lytterne forventer at høre sangen i radioen, og ergo spiller de den. Ellers skifter de nemlig til en anden station, for de vil gerne høre den nye med xx, eller den der sang med den her nye kunstner kaldet xxx som de er blevet læsset med pr-materiale omkring.
Pr-kampagnen består i spots på tv, i radioen, blade, aviser, pladeforretninger osv.
Derfor har pladeselskaberne meget stor indirekte indflydelse på hvad der spilles i radioen, men at de officielt betaler stationerne for at spille særligt udvalgte numre, det er en usandhed. At det sker under bordet er noget helt andet - pladebranchen er jo ikke mere hæderlige end alle andre - hvorfor iøvrigt deres moralkampagner ikke har nogen effekt, da den jo ikke kun består af mælkeholikere og søndagsskoledrenge :)
Der kan også ske det at en ukendt kunstner med få midler sender sit materiale til stationen, og de så begynder at spille det fordi de synes det er supergodt. Men det er ikke nær så hyppigt forekommende, da promomateriale fra de store selskaber klart fylder mere i brevkassen.
Så er der også tilfældet hvor pladeselskaberne sender promomateriale til dj´s på klubber, som finder ud af at det rykker, og når så tingene begynder at blomstre på dansegulvene fanger de dygtige radio-dj´s den, og spiller numrene...
Nå, men konklusionen må være at pladeselskaberne for størstedelens vedkommende udgiver hvad folk vil høre, og radiostationerne spiller det som folk vil høre...



Dit navn:
Din email:
Overskrift:
Din tekst:




Oversigt alle rum