Afsender: | Peter M. | Email: | pml@hotmail.com | Emne: | Lad falde, hvad ikke kan stå .... | Tekst: | Ligefrem at sammenligne Klaus K. med nazisterne under anden verdenskrig, synes jeg måske er at skyde en del over målet.
Jeg vil godt indrømme, at det har været min oplevelse her i forum´et, at Klaus K. har haft meget svært ved at forstå, at verden i dag er anderledes, end før Internettet blev hvermandseje.
Og så dog - hvor anderledes er verden i dag? Jeg selv er snart en halvgammel rotte, og jeg kan da tydeligt huske, da jeg i en alder af 11-12 år købte min første spolebåndoptager, og med den sad hver søndag eftermiddag og forventningsfuld ventede på, at Jørgen Mylius skulle præsentere ugens "Top Tyve", så jeg kunne få optaget de nyeste hitnumre.
Jørgen Mylius havde den uvane, at han talte langt ind i et musiknummer. Onde tunger påstod dengang, at han fik betaling af musikbranchen for at tale henover musikken. Med det kendskab, jeg efterhånden har fået til musikbranchen, er jeg ikke utilbøjelig til at tro, at de onde tunger dengang havde ret. Senere begyndte jeg så at låne LP plader, som jeg så optog fra.
Nå, men hvad vil jeg fortælle med dette? Jo, jeg vil sige, at jeg i en ung alder - nøjagtigt som vore tiders unge - benyttede den mest avancerede teknologi, som jeg havde økonomisk mulighed for, til at kopiere musik med.
Ingen ville dengang drømme om at udråbe mine kammerater eller mig til kriminelle, eller hvad værre er - blot fordi vi optog musik direkte fra radioen eller fra en lånt plade til eget brug.
Og hvad vil jeg så videre sige med det: Jo - der er en lang præcendens for, at man til husbehov frit har kunnet optage musik fra andre medier - og det uden at blive kriminaliseret.
Så derfor kan det virke meget underligt og grotesk, at visse musikere og pladebranchen først nu farer frem med bål og band. Folk har jo hele tiden frit kunnet kopiere musik til eget brug. (Et spørgsmål til dig Klaus K? Har du altid selv købt al den musik, du har hørt hjemme hos dig selv? Har du ikke optaget musik på en båndoptager? Har du aldrig lige lavet en enkelt hjemmebrændt CD - eller måske fået en hjemmebrændt CD? [hæleren siges at være ligeså god som stjæleren])
Jeg kan da godt forstå, at pladebranchen ikke bryder sig om, at deres salg er stagneret eller måske direkte gået tilbage. Ingen branche bryder sig vel om stagnation. Men pladebranchen er jo ikke den eneste branche, der har måttet lide under den globale afmatning.
Jeg selv er ansat i IT-branchen, og denne branche har da også måttet mærke konsekvenserne af en global økonomisk afmatning.
IT-branchen har igennem mange år kendt til piratkopiering - som helt sikkert også er blevet praktiseret - og sikkert stadigt i vist omfang bliver det - fra mange af de musikere, der nu råber op om ophavsret.
(Et spørgsmål til dig Klaus K: Kan du med ærlighed sige, at du aldrig har haft et eneste program på dine computere igennem tiderne, der ikke har været piratkopieret?)
Så - som jeg tidligere har sagt: jeg tror ikke at pladebranchen nogensinde vil kunne komme kopiering af musik til privat forbrug til livs. Måske skulle man i stedet prøve at finde en eller anden form for fornuft i dette spørgsmål - ligesom man har fundet omkring andre forhold her i samfundet.
En kunstner, der bliver pågrebet med et mindre klump hash bliver jo heller ikke slæbt i retten, selvom hash jo er ulovlig at besidde. (Peter Belli er vist den eneste danske kunstner, der har været inde og spælde for at have røget hash. Klaus Rifbjerg kunne jo frit gøre det i sin tid på Kulturministeriets trappe, uden at det fik nogen følger for ham).
Så mon ikke vi omkring kopiering af musik skulle prøve at finde en fornuftig gylden mellemvej, hvor vi ikke kriminalisere den almindelige hjemmebruger, men selvfølgeligt retsforfølger de store fisk, der bevidst gennem ulovlig kopiering udnytter de digitale muligheder til ulovlig forretning.
Det ville klæde visse musikerne og pladebranchen, hvis de prøvede at få et lidt mere nuanceret syn på tingene, og forsøgte at skelne mellem den almindelige bruger, der foretager lidt musikkopiering til eget brug, og så de pirater, der udnytter den digitale kopiering til ulovligt musiksalg.
Rigtigt dygtige musikere har altid kunnet tjene fedt ved at optræde "live". Almideligt dygtige musikere har kunnet tjene rimeligt godt ved at optræde "live". Mellemgode musikere har kunnet få et pænt supplement ved at spille "live" i fritiden. - Og så er der selvfølgeligt alle amatørerne og de få sjældne talenter, der ikke er anerkendt af deres samtid, men som alligevel spiller, fordi de er drevet af andre motiver end ren og skær profit.
Så hvad med at I musikere holdt op med klynkeriet og så i stedet kom igang med at tjene penge ved at komme ud og spille, og at I samtidigt begyndte at indstille jer på ikke at blive ved med at få penge for et arbejde, der en gang for længe siden er lavet. Sådan tjener de fleste andre heller ikke deres penge.
Skulle pladebranchen gå neden om og hjem - og det ville jeg bestemt ikke begræde med den svinske måde den fører sig frem på - skal vi såmænd nok få al den gode musik, vi behøver fremover.
De dygtige og ambitiøse musikere, skal nok finde andre kanaler (fx. p2p-teknologien) til at få deres musik distribueret på end gennem en skrantende pladebranche, der er faldet til så lavt et niveau, at den hiver unge mennesker i retten med trusler om erstatninger, der så tårnhøje, at det vil ruinere disse unge for tid og evighed - og det blot fordi de har kopieret musik til eget forbrug - nøjagtigt som unge gennem flere generationer har gjort det.
Venlig hilsen Peter M. |
|