Tekst: | Blandt andet at sige til mig hvad du lige har sagt til mig, ligesom vi gjorde i børnehaven, eller denne:
"Fint nok. Jeg kan jo tage fejl - men hvad lavde du i det studie? Var du musiker, producer, tekniker - eller gjorde du rent, leverede pizzaer eller hvad?. Og er dine melodier indspillet, udgivet eller på anden måde anvendt? Hvad er din tilknytning?"
Nej, jeg passede marsvin for korsangerinden. Nå, spøg til side. Jeg har tidligere spillet i bands hvor vi også brugte nogle gevaldige summer på demo´er. Jeg har lavet lyd for andre bands på deres demo´er samt en enkelt kommerciel cd. Jeg vil på ingen måde komme og kalde mig professionel af den grund, og det handler det her for mig heller ikke om. Det er selvfølgelig en skam hvis det er det der skal til før man har lov at komme med sine synspunkter, men jeg agter altså at være så fræk at gøre det alligevel.
"Jeg tror alle (med få undtagelser) modtog HD-recording med åbne arme. Men hvorfor skulle det være en blancocheck til softsynths? Argumentet savner sagliglighed. Enhver teknologi må bevise sin bæredygtighed - det er ikke nok at den er ny."
Læs mellem linjerne: Softsynths og -effects, de bedste af dem vel at mærke, er et fremragende alternativ til hardware. Heldigvis er der så også ved at være flere og flere, også professionelle, som er ved at opdage det. Hvis du ikke tror mig kan jeg godt gå på opdagelse og finde beløg herfor, men jeg har ikke lige på stående fod nogle navne i hovedet som er kendte og bruger softsynths - det behøver jeg ikke for at kunne overbevise mig selv om deres kvalitet, men jeg er skam flere gange stødt på dem. Det i sig selv er dog heller ikke noget argument. Men du som ikke mener at soft er af en acceptabel kvalitet, hvad med om du nævnte mig hvorfor? Så tror jeg nemlig vi så småt er tilbage ved kernen igen. Og nej, lad nu være med det hersens flygel imod bontempi-orgel snak. Alt tyder på at du er en seriøs, dygtig og meget professionel mand, så derfor må der også være lidt mere i det end bare smarte slagord.
" Men Beatles var næppe blevet det ikon de er uden netop penge mellem hænderne. Der var blevet mindre af dem uden penge - her tror jeg vi kan blive enige med mindre du er helt på tværs?" Det kan vi, for de fik jo penge imellem hænderne af at være det ikon de var. Men jeg tror iøvrigt deres musik havde været ligegod hvadenten de havde været et ikon eller uopdagede musikalske Einsteins med job på en bilfabrik og retten til at udtale sig om bilers lyd :P :)
http://www.dr.dk/videnskab/viden_om/programmer/141lyd/index.asp
Interessant link. Er det meningen du vil drage nogle paralleler til musikindustrien der? Godt, hvis en hårtørrer fremstilles til salg globalt, så er det logisk at man både for at den kan klare sig i konkurrencen med alle de andre hårtørrere, og fordi man kan være næsten sikker på at få pengene hjem mange gange igen, kan tillade sig at kræse totalt om de mindste detaljer, såsom dens lyd. Men havde man nu lavet en hårtørrer som udmærkede sig ved at være specielt til danskere på en eller anden mærkværdig måde, havde man så postet så mange penge i den? Nej, man ville nok istedet koncentrere sig om at tænke på hvordan den kunne udformes på en helt unik måde, som ville få folk til at lægge mindre vægt på bittesmå detaljer, men alligevel købe den fordi den havde det her særlige danske i sig.
For lige at vende tilbage til noget der røg ud tidligere: Nej, hvis branchen udelukkende havde ønsket at folk skulle have kvalitet havde man ikke puttet alting igennem så hårde limitere som man gør, for DET kan folk skam høre! Og man havde heller ikke brugt gamle ulækre breakbeats, men det er jo idag gået hen og blevet trend på næsten al popmusik, ja nærmest en kunstart. Hvorfor skulle man så ikke også kunne bruge softsynths, der kommer tættere på ren lydmæssig kvalitet end nogle af de andre ting jeg lige nævnte gør? |