FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP
Afsender:Eskild Torbensen
Email:eskild_torbensen@yahoo.dk
Emne:Det væsentlige
Tekst:blev snildt skyllet ud i kloakken, men lad os vende tilbage til det:

"Eskild - du ved jo godt noget om dette, kan jeg mærke. Så du må også kunne forstå, at det ikke kan lade sig gøre at lave dogme-produktioner i et hjemmestudie som fast princip. Det kan være charmerende at høre på mindre god lyd - det kan jo faktisk være en kvalitet, men man kan ikke gøre det altid. "

Jeg beklager hvis jeg ikke har forklaret mig tydeligt nok om hvad det er jeg mener med at tingene kan gøres billigere. Jeg taler nemlig hverken om håndholdte mikrofoner eller nul brug af kunstig rumklang, eller CREATIVE-højtalere under Børge Mogensen sofaen ved siden af teaktræsreolen, men derimod om et studie som har flg:

Monitorer, kabler, forstærkere og mikrofoner svarende nøjagtig til hvad der findes i et professionelt pladestudie.
Hvad der herudover findes af kompressorer, limitere, rumklange, delays, synths osv.osv. vil være erstattet af de allerbedste softwaremodeller som findes på markedet - enten de som kan køre rent som plugins, eller som kræver DSP-kort. Sådan teknologi findes iøvrigt til din kære Mac.
De akustiske forhold skal iøvrigt ligeledes være præcis som i et professionelt studie.

Så alt vil være tilstede, blot til færre penge, og styret på en anden måde.
Jeg er helt åben for hvis du har hørt hvad man kan gøre med software og har en dybere mening om hvorfor det ikke lyder godt nok.
Men selvom DU kan høre forskel på en software-mellotron og så den ægte vare, så er det stadig et absolut minimum af dit publikum som vil være istand til det når først den sidder i det færdige mix, kørt igennem nogen tube-amps emulationer og hvad der ellers kan gøres for at bløde tingene lidt op.
Nu har jeg i detaljer forklaret hvordan man kan bygge et studie til langt færre penge, og som derfor også kraftigt vil kunne reducere omkostningerne ved en pladeindspilning, og forventer derfor også at du hvis du er uenig kommer med nogle ligeså saglige begrundelser.

"Jamen hvorfor så ikke en endnu lavere pris? Fordi ingen tør løbe an på en højere breakeven - som det vil blive, hvis man sætter prisen ned fra start fx. på en low-budget produktion."

Hvordan hænger det sammen? Hvis produktionsprisen er lavere må breakeven vel også være det. Det har du vist selv beskrevet før.

"Når så en CD har været på markedet i nogen måneder - når den ikke mere er ny - så sker der følgende: De dårligt sælgende CD'er styrtdykker i pris - det godt sælgende holder deres pris. Jvf loven om udbud og efterspørgsel.

Du vil gøre dig selv (og os andre branchefolk) en stor tjeneste, hvis du tilegner dig forståelse for dette princip. Der er ingen grund til at være naiv, og tro at priserne på nye albums vil være lavere - heller ikke når de skal sælges på nettet. "

Sikke en masse ord for at blande noget ind i det som ikke har tilknytning til diskussionen om omkostningerne ved en pladeindspilning. Du er inde på en helt anden snak som handler om pladebranchens måde at financiere sine varer på.
Lad os blive ved det vi er igang med.

"musikerne, ikke sangskriverne, ikke net-butikkerne, og heller ikke mellemhandlerne, som der formentlig vil komme endnu flere af - jvf. nettets mange "affiliates". Alle disse led vil fortsat være en del af salget af musik - og deres andel vil afspejle sig i musikkens pris i sidste ende."

Hvorfor kommer der flere mellemled af at man besidder teknologi der gør det lettere at sælge direkte til kunden?

Det gør der nemlig ikke, for:

Hvorfor kan man lovligt købe skiver fra Asien for under 70 kr.?
Hvorfor er Sony på vej som netudbyder?

Fordi tendencen er at man så småt lærer at udnytte teknologien til at begrænse mellemledenes antal.

ET







Dit navn:
Din email:
Overskrift:
Din tekst:




Oversigt alle rum