FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP
Afsender:Ole
Email:cd-baren@mail.tele.dk
Emne:RE: Hej Ole
Tekst:Hej Eskild,
Du skriver:
" Jeg kan sagtens se tingene fra din side, men hvis du, sådan som jeg har forstået det, vil modarbejde at sælge cd´ere med kunstnere som først og fremmest driver deres forretning gennem internet tror jeg du skyder dig selv i skoen, da der jo er penge du går glip af der. "

I detailhandlen er der groft opdelt to typer butikker - kæderne og specialbutikkerne. Der er nogle fællestræk, og der er nogle forskelle. Det vigtigste fællestræk er at vi skal tjene penge - købmandsskabet. Det der er interessant at tale om hér, er forskellene. Hos Merlin, Fona og de andre store kædebutikker ( som sidder på 80% af salget )skal hver eneste kvadratcentimeter i butikken give et afkast. Der er løbende vurdering af omsætningshastigheden på hver eneste titel, og er der noget der ikke sælger tilfredsstillende, bliver det brutalt nedsat og dernæst fjernet fra repertoiret. Man går ikke op i om det svigtende salg skyldes netsalg af titlen, kopiering eller at musikken bare ikke falder i folks smag. Derfor kan man ikke sige at de " modarbejder " kunstnere som sælger selv -det er udelukkende økonomiske overvejelser.
I specialbutikkerne derimod spiller de personlige præferencer også ind. Jeg kan huske da "Laban" var allermest populære, at Pladepusheren i Ålborg valgte at sætte et skilt i vinduet der proklamerede at duoens plader ikke kunne købes i hans butik. Omvendt kunne han også føre nogle udgivelser hvor han højst solgte ét stk. om året. Jeg har det på samme måde. Da jeg skulle pynte mine vinduer til Jul, var de eneste ikke-juleplakater der fik lov til at blive hængende, 2 DmD plakater, og jeg fredede også den plakat der hænger inde i butikken. Og hvorfor så det? Det er fordi Klaus i dette forum er åben og ærlig, i modsætning til det luskeri der ellers ofte kendetegner pladebranchen. Det vil jeg gerne belønne så godt jeg nu kan.

Det er altså efter min opfattelse kæderne, og de mekanismer der regulerer deres dispositioner, man skal være opmærksomme på, hvis man vil eksperimentere med alternativ distribution.

Go' weekend
Ole, CD-BAREN



Dit navn:
Din email:
Overskrift:
Din tekst:




Oversigt alle rum