Tekst: | Ihvertfald i sin nuværende form. Jeg mener vi står overfor noget nyt og virkelig interessant, hvor nettet i langt højere grad vil blive brugt som formidler af ny musik. Selvom mere og mere musik i første omgang udgives af små selskaber, kommer dj´s i hænde, og opnår popularitet af denne vej, kommer man nok ikke udenom at det stadig i mange tilfældene er reklame der skal til - og det koster, også på nettet. Men der er blevet langt bedre muligheder med internet for at skabe en succes uafhængigt af gængse kanaler. En af grundene er at ting kan sælges direkte til kunden, og at mange af udgifterne til alt hvad der er fysisk er skåret væk: Emballage, medie, brugerhåndbog osv. Jo, der er stadig mange der foretrækker at have tingene fysisk mellem deres hænder, men flere og flere ønsker den besparelse som er ved ikke at have det. Revolutionens størrelse vil være proportional med hvor meget brancherne i deres nuværende form har vilje til at omstille sig. Hvis vi antager at de overhovedet ikke vil, ja så vil dem der kommer til at styre showet selvsagt være nye folk med nye idéer. Kan brancherne omstille sig hurtigt vil det være de samme mennesker, og derfor lidt færre nye idéer. De to største problemer for pladebranchen lige nu er: 1. At pladeselskaberne ikke ønsker at omstille sig 2. At musikerne er bundet af kontrakter med ovenstående samt lovgivning der gør det sværere at møde markedets behov for omstilling. Men hen ad vejen vil der komme nye initiativer til hvortil kan slutte sig musikere som ikke er bundne, og den gamle pladebranche vil modvilligt være nødt til at følge med. Jeg taler som jeg har gjort mange gange før om flatrate-musikportaler, som vil blive fremtiden. Ole siger nogle gode ting om handling og konsekvens. Det er rigtigt nok, for hvis ikke selskaberne kommer op af stolene nu vil piraternes andel af kagen blive endnu større, og først når den nye type selskaber dukker op vil der være nogen som igen begynder at tjene penge. Mht. de store erstatningskrav er det selvfølgelig meget godt at vise hvor alvorligt det er at kopiere. Men det alene vil bare på ingen måde løse problemet. Det er lidt som at slå sine børn hver gang de græder istedet for at snakke med dem og finde ud af hvorfor. De holder nok op med at græde på et tidspunkt, men der vil opstå andre problemer istedet. Og så vil der iøvrigt aldrig blive mindre musik i verden, for der er heldigvis masser af mennesker som først og fremmest laver den fordi de kan lide den - ikke udelukkende for pengenes skyld. Det er muligt at disse folk ikke har et budget på ½ million til at gå i studiet for, men heldigvis har mange fundet ud af at det overhovedet ikke behøver være så dyrt at indspille et album, som sagtens kan lyde godt alligevel. Iøvrigt er lyden faktisk også rent forfærdelig på mange nye udgivelser som kommer fra de nye selskaber. Jeg læste om det fornylig da en hifi-ekspert udtalte at man ikke altid bruger ordentligt gear til mixing og mastering fordi man satser ressourcerne på markedsføring istedet. Jeg havde lidt svært ved at tro på dette, da man umiddelbart skulle tro at markedsføringen er en del dyrere. Men ok, man skal selvfølgelig ikke glemme at en af pladebranchens mange privilegier er at meget markedsføring faktisk er gratis, og giver penge den anden vej: Hver gang en sang spilles i radioen giver det gratis reklame, og ovenikøbet koda-penge. Nå, lad os se hvad der sker! |