Hvad koster
det at lave en CD?
Pladeselskaberne tjener
ikke så meget som folk tror - og musikerne gør heller ikke
Mange
folk skriver sådan her på nettet:
"Det
er fuldstændig vildt at give 150 kr for en skide CD. Du kan købe
30 tomme CDer for 200 kr. Det koster ikke en skid at lave sådan en
CD."
"Grunden
til at folk deler musik i så stor en grad er helt sikkert de fuldstændig
sindssyge priser. 120 kr for en cd!!! Pladeselskaberne skal til at
lukke øjnene op og komme igang med at revalidere hele deres virksomhed!!!"
"Jeg
kan godt lide at høre musik og jeg henter det fra nettet i stedet
for at købe det, da jeg sparer mange penge. Jeg har ingen skrubler
med det, da jeg ikke ser det som nogen forbrydelse. Kort og godt!" |
Alle
overstående indlæg er hentet fra nettet
Uvidenheden
om pladebranchen er stor - men hvor skulle folk også vide det
fra? Her er et regnestykke fra virkelighedens verden. Pladeselskaberne
tjener ikke nær så meget som folk tror. Og musikerne heller
ikke. Dette er regnskabet på et helt almindeligt CD-album - uden
TV-reklamer og uden musikvideo - lavet med vores orkester, Danser med Drenge.
Det varierer lidt, men ikke meget i forhold til andre professionelle danske
kunstnere:
En
ny CD koster 150 kroner i butikken -
Heraf
tager staten 30 kroner i moms - tilbage: 120 kr.
Butikken
tager 35 kroner - tilbage: 85 kr.
Komponisterne
& textforfatterne får 10 kroner - tilbage: 75 kr.
Kunstnerne
får ialt 20 kroner - tilbage: 55 kr.
Presningen
af CD & cover koster 8 kroner - tilbage: 47 kr.
Distributør
/ lager får 5% af 85 kr = 4 kr - tilbage: 43 kr. |
Tilbage
til pladeselskabet er altså
43 kroner pr. CD - og det lyder
jo af meget. Men pladeselskaberne skal imidlertid ud af de 43 kroner pr.
styk
betale følgende udgifter:
Studie
mm.: ca. 200.000 kroner - (OBS: Inkl. gratis brug af musikernes hjemmestudier)
Cover:
ca. 40.000 kroner
Mastering:
ca. 20.000 kroner
Fortæring,
transport mv. og evt. exstra musikerhyrer: ca. 35.000 kroner
Evt.
remix / singler: ca. 25.000 kroner
Markedsføring/reklame:
Mindst 100.000 kroner - (OBS: Uden TV-reklame & musikvideo) |
Hertil
kommer pladeselskabets udgifter til promotion-personale, telefon, sekretærer,
kuverter, frimærker, mv. - som imidlertid er svære at gøre
op.
Pladeselskabet
lægger herefter alle udgifterne sammen - i alt: 420.000 kroner.
Pladeselskabet skal altså sælge (420.000 : 43) = 9.767 eksemplarer
af CD'en, før de tjener deres første krone (modsat kunsterne,
der får deres betaling fra først solgte eksemplar). De 9.767
solgte eksemplarer sørger kun for, at pladeselskabets udgifter er
dækket ind. Ved dyrere albums (med TV-reklamer) skal der oftest sælges
over 25.000 eksemplarer, før pladeselskabets udgifter er dækket
ind.
Man
kan med andre ord konkludere, at selv med en indtjening på 43 kroner
pr. styk, kan det dårligt betale sig for et pladeselskab at udsende
danske CD'er - for det er kun et fåtal danske albums, der sælger
så meget som 9.767 eksemplarer. Der er ikke noget at sige til, at
pladeselskaberne nu udsender langt færre nye danske albums end tidligere
... og at mange at udgivelserne er opsamlings-albums med de sikre navne.
Regnestykket
viser, at 150 kroner for en CD ikke er dyrt i forhold til, hvor meget
den koster at producere - tænk på, at en ny bog (som koster
det halve at producere i forhold til en CD) ofte koster det dobbelte eller
tredobbelte af en CD. Og at en T-shirt, som koster en tiendedel at producere
i forhold til en CD, ofte koster det samme som en CD.
Det
som holder prisen på en CD nede er, at publikum kan kopiere musikken
fra hinanden for 10 kroner (nemlig den tomme CD's pris) - hvis det kunne
lade sig gøre at kopiere bøger og T-shirts, var prisen også
meget lavere på dem ...
Hvad
sker der, når folk kopierer i stedet for at købe? 1: Musikerne
får intet. Bemærk i regnestykket, at musikerne først
får penge for mange måneders slid i øvelokale, hjemmestudie
& studie, når CD'erne bliver solgt. De får intet, hvis
musikken kopieres - og må gå på støtten, eller
søge over i andre brancher. 2: Butikkerne får intet - resultat:
Der bliver færre butikker med færre plader i. 3: Pladeselskaberne
får intet - resultat: Pladeselskaberne skærer ned eller lukker.
Dette er de i fuld gang med. Dette betyder, at der bliver færre CD-udgivelser,
for nu er der færre selskaber, der vil stille op og betale de 420.000
kr. i regnestykket - resultat: Mindre musik.
Det
musik, der vil overleve, falder i 2 kategorier. 1: Meget store navne, som
flertallet køber - og 2: Billig musik (enten billigt produceret
niche-musik - eller opsamlings CD'er).
Alle
professionelle musikere går imod kopiering - vi kender i hvert
fald ikke nogen, der går ind for det (og vi kender mange ;-)). Det
gør de naturligvis fordi deres indtægter på CD'erne
er halverede i forhold til tiden før CD-brænder og p2p fildeling
blev almindeligt i DK. Og deres indtægter var som man kan se af regnestykket
ikke for høje i forvejen - 10.000 solgte eksemplarer (et normalt
gennemsnitssalg) giver 200.000 kroner til kunstnerne - til deling mellem
5 personer = 40.000 til hver. For mange måneders slid i øvelokale,
hjemmestudie og studie.
Når
man ikke så ofte hører andre musikere blande sig i denne debat,
skyldes det, at mange er bange for at fornærme deres publikum - som
jo er dem, de skal leve af. Det har vi valgt at se bort fra (selv om vi
ikke ønsker at fornærme nogen - kun informere ...)
Klaus
Kjellerup / Danser med Drenge
SKRIV
DIN EGEN MENING - og læs de andres meningerHER
Læs også:
Piratkopiering
- Hvad siger musikerne selv?
|