|
|||||||||||
Baggrund:
-
Lige siden Danser med Drenge startede i 1993 er vi - uvist af hvilken grund
- blevet skældt ud af musik-anmelderne, fortrinsvis de såkaldt
"fine" anmeldere på aviserne i København. På den anden
side: Vi lever jo ikke rigtig op til disse folks billeder af, hvordan ægte
popstjerner skal se ud. Vi har jo fx. ikke arbejder-baggrund, og vi har
hverken tatoveringer, piercinger, store muskler, store bryster eller narko-problemer
- vi er en flok kedelige, almindelige forstadsmennesker der sidder og glor
på TV i vores fritidstøj og Jyske Bank-sokker. Vi har forsøgt at læse bøger om, hvordan man bliver trendy, men vi faldt i søvn. Vi har også forsøgt at blive tatoverede og piercede, men vi turde ikke alligevel, fordi vi var bange for at det skulle gøre ondt. I
begyndelsen blev vi kede af det, når vi fik en dårlig anmeldelse.
Men nu vi har fundet ud af, at dårlige anmeldelser er ensbetydende
med et godt salg af vores albums - og omvendt.
Gode anmeldelser, som vi pludselig fik af vores 3. album, blev signalet til et ikke særlig godt salg. Vores 3. album faldt ikke i samme grad som de 2 foregående i publikums smag. Og da vi hellere vil stå på god fod med vores publikum, end med anmelderne (det er skam ikke noget personligt) - ja, så bliver vi faktisk helt kede af det, hvis vi ikke bliver rakket ned af alle de trendy anmeldere. Samtidig udfylder vi måske en eller anden psykologisk funktion, sådan at disse mennesker kan komme af med de meget voldsomme aggressioner, der åbenbart rumsterer i deres indre liv - aggressioner, de måske ikke kan komme af med til daglig? Men
mærkeligt - det er det sgu - læs selv:
En mulig forklaring ? Og endnu én ... Vi har også fået gode anmeldelser - Læs dem her... begge to! OBS: De sidste anmeldelser er faktisk flotte - se HER |
Dårlige anmeldelserAnmeldelse af koncert i Pumpehuset, København - Per Reinholdt Nielsen, Berlingske Tidende 21. oktober 1995:"Det kommercielt succesrige
nye danskpopnavn Danser med Drenge forsøger at kombinere det allermest
overfladiske med livets tungeste emne. Flot ferniseret håndværkerpop
af den mest drevne danske skole, som blev masseproduceret i 80'erne, forsøges
koblet med døden. Operationen mislykkes i den grad, fordi man i
selskab med Danser med Drenge - populært sagt - føler sig
som i spraglet tøj til den højtidelige begravelse. Der ligger helt sikkert ægte følelser bag de "dybe" tekster hos Danser med Drenge - sangerinden Philippa Bulgin døde sidste år af kræft - men det udtrykkes med et så ordinært dansk popsprog, at man aldrig rives med. De positivt selvopbyggende texter er nok en slags gospel for hverdagen som alle et eller andet sted kan skrive under på, men er samtidig så præget af floskler, at man må tage sig til hovedet. Med til historien om Danser med Drenge hører også, at de er uhyre populære. Torsdag aften tog et tæt pakket Pumpehus imod gruppen. De synes overhovedet ikke at spekulere et eneste sekund over dette indlysende problem. Allerede før Danser med Drenge - anført af kapelmester og bassist Klaus Kjellerup og den nye sangerinde Rie Rasmussen - træder ind i rampelyset er stemningen på kogepunktet. Men mere end noget andet turnerende dansk popnavn bekræfter Danser med Drenge teorien om, at håndværket kan stå alvorligt i vejen for det kreative." Vores kommentar: - Det er formentlig svært at stå helt alene og være sur midt i en forsamling af 700 festglade mennesker. Men som ovenstående anmeldelse viser, kan det godt lade sig gøre ...
Anmeldelse af "Så længe vi er her" - Arne Vollertsen, Århus Stifstidende 26. april 1995: "Danser med Drenge debuterede
for to år siden. Nu lyder de som dengang. De er stadig et slapt ekko
af al den gode ligefremme og luftige pop, Tøsedrengene præsenterede
engang i 80-erne. Voluminøst produceret, soul-krydret midtbanepop
- det er det uforandrede koncept for gruppen, der mere og mere ligner en
malplaceret mastodont i den danske popbranche.
Vores kommentar: - Alt er ved det gamle - er det ikke skønt? |
Endnu
dårligere anmeldelser
Anmeldelse af "Så længe vi er her" - Niels Pedersen, Jyllands Posten 2. maj 1995: "Danser med Drenge har lavet en plade for folk, der ikke kan lide musik. "Musikken" på pladen lyder af fast arbejde og er udtænkt, som var det muzak. Funktionsmusik, der ikke skal tiltrække sig opmærksomhed, for begynder man først at høre efter, hvad der rent faktisk sker på pladen, er det slut. Uden at skulle lyde som en læserbrevsskribent på debatsiderne, er denne plade et skræmmende bevis for, at dansk rock har det bedst på engelsk. Philippa Bulgins tidlige bortgang spøger flere steder på pladen, men i nummeret "Er der nogen i himlen?" synges der direkte til hende i en text, der ikke kan være nogens minde værdig: "Har du fået dine vinger
- sidder de nu godt nok
Er det ny kristen musik det her? Danser med Drenge og Klaus Kjellerups lyrik får "Himmelhunden" til at lyde som et mesterværk. Ovenpå debutpladen udbasunerede Kjellerup, at alle aviser med undtagelse af Jyllands Posten havde jordet pladen. Den skamplet skulle nu være vasket væk." Vores kommentar: - Anmelderen er ude af sync med sit eget publikum. Albummet er kåret til et af de bedste danske albums nogensinde - netop af Jylland-Postens læsere. Og "Er der nogen i himlen?" er vel efterfølgende blevet det, man kalder "et hit" ... ?
Anmeldelse af "Danser med Drenge" - Arne Vollertsen, Århus Stiftstidende 21. april 1993: "På trods af flotte fraseringer og en Aretha Franklin'sk energi kommer der aldrig for alvor krop i og vægt bag de ord Philippa Bulgin synger. Hun når aldrig længere end til overfladisk berøring. Måske skyldes det den mere end 10 år ældre Kjellerup's texter, der med vold og magt ikke vil være poppede. Alt for tit bliver han kvalm, som for eksempel i sangen om Sorø Akademi, "Vi skal nok få gjort en mand ud af dig" - en tæerkrummende aflægger af Pink Floyds "We don't need no education". Bortset fra et par ørehængere, hvor et veldrejet pop-refrain afleder opmærksomheden fra ordene, lyder Danser med Drenge frem for alt som et helt igennem forfejlet projekt: Dårligt navn, dårligt parløb mellem sanger og sangskriver og et lyd-ideal, der er ti år bagud. Tilbage til 80'erne med Jer!" Vores
kommentar: - Vi havde ikke lige fået synkroniseret vores
afrivningskalendere, så vi troede faktisk, at vi var i 80-erne stadigvæk. Undskyld! Det skal ikke gentage sig. Vi har nu fokus
stift rettet imod 1991.
|
En
mulig forklaring?
Vi har fået et brev fra en fan, som her gir sit bud på, hvorfor DmD (næsten) altid får dårlige anmeldelser: 6 Apr 1999 11:45:29 +0200 From: Torsten Pedersen <tgpedersen@hotmail.com> "Jeres greatest CD skal hedde "Drømmen om at blive noget stort", selvfølgelig. Er det ikke det, det altid handler om? I øvrigt kan jeg slet
ikke lide jeres musik. Den er rigtig ubehagelig. Den sparker mig i mellemgulvet.
Det er fejt gjort.
Den får mig til at føle mig som en dum
lille dansker, når jeg i virkeligheden er en vild og farlig neger
med en gun som bor i en ghetto. Skam jer!! (I må gerne indlemme ovenstående dybt intellektuelle essay i jeres samling af dårlige anmeldelser). Skæmt tilside, jeg
synes bedre om jeres musik end et meste af det, man hører på
MTV etc nu om dage. Det virker som om
Men måske kan jeg
lide jeres musik fordi den er baseret på rytmen i det danske sprog.
Jeg tror ens første sprog
Det oplever man først, når man rejser med sine venner til udlandet, og man prøver at tale dansk med dem i fremmede landskaber. Sproget taber sin kraft! Det, der var indlysende når det blev sagt i Danmark er tvivlsomt når det bliver sagt i fremmede landskaber. Det jeg kan høre i jeres musik er også om jeg så må sige den danske erfaring de sidste tusind år: Lige meget hvad vi gør mislykkes det, vi taber vores krige, Danmark bliver mindre og mindre, og resten af verden synes vi er til grin. Jeres musik lyder som et pludseligt voldsomt raserianfald fra disse danske tabere. Som om en masse gammelt had og nag kom op til overfladen. Det er derfor anmelderne
hader jer, fordi de genkender deres egne dybeste følelser. De
mener, som pæne mennesker, at Drømmen om at blive noget stort
skal opnås gennem at efterabe de succesfulde. Men se bare
fx Aqua! Hvad er der
Og hvad er der forøvrigt galt i at være en taber som Danmark? England ser ud til at få brug for danske erfaringer i at omgås nationalt selvhad over mistet indflydelse. Nå, skidt med det (meget dansk). Keep up the good work (udenlandsk)." Torsten Pedersen, tgpedersen@hotmail.com Til Top |
En
kommentar fra en Bil-anmelder:
Sun, 03 Aug 1997 23:29: From: Thorkil Sevelsted <sevel@post3.tele.dk> To: dansermeddrenge@vip.cybercity.dk "Kære orkester, Jeg bryder mig ikke særlig
om musik. Slet ikke overalt og til enhver tid. Jeg er enig med jer
om, at det er rart med fred og ro. Jeg synes, det er en flot hjemmeside,
I har lavet. Jeg læste de skrækkelige anmeldelser af professionel
interesse. Ligesom Kjellerup er jeg journalist og har været det i mange år. Og det har altid været mig en gåde, hvorfor folk, der har skrevet en bog eller indspillet en plade, skal behandles som en slags forbrydere, fordi der er nogen, der ikke kan lide dét, de har lavet. Så vidt jeg har forstået, får anmelderne et gratis eksemplar, så det kan da ikke være noget personligt formuetab, der hidser dem sådan op. Hvis de synes Jeres musik er så ligegyldig, hvorfor belaster de så læserne med deres ubegribelige mening, i stedet for at lade pladerne dø i den ubemærkethed, de har fortjent? Jeg er ikke selv pladekøber,
men jeg hørte for nogen tid siden en udsendelse i radioen, mens
jeg var ude for at 'anmelde' en bil (jeg er motorjournalist). I fortalte
om Jeres kollega og forsanger, som er død, og radioen spillede nogle
af de sange, I har skrevet om eller snarere til hende. De rørte
mig, og jeg synes, de er smukke og livsbekræftende. Læg mærke til, at de anmeldere, der ikke er enige i den vurdering, tilsyneladende har det svært med, at der kan være følelser i popmusik. Forresten er "Himmelhunden" min yndlingssang, og jeg optræder gerne med den hen på de små timer. Københavneranmeldere savner i almindelighed humor og selvironi. Den har I, og jeg tror, den vil give Jer adgang til himlen - med eller uden hund. Kærlig hilsen Thorkil Sevelsted" |
April 2001 - En utrolig
flot anmeldelse fra Underholdningsnettet
Danser Med Drenge, Popsamling - 6 stjerner: "Selv her et godt stykke tid efter udgivelsen af Danser Med Drenges 10-års jubilæumsalbum "Popsamling" er det svært at finde en udgivelse på den danske musikscene, der matcher - blot tilnærmelsesvis. Dybden i teksterne er enestående, musikaliteten vidunderlig, og livet i sangene bevæger ens hjerte, så det er forløsende. Danser med Drenge har på CDen leveret sin spændvidde over sin karriere gennem et årti - således både gammelt og nyt. Det er en CD, man må
høre igen og igen, men ikke på samme måder som med mange
andre ting, den her CD indeholder nemlig de paradoksale elementer, som
kun indeholdes i unik kunst og givende værker, at man bliver forblændet
og således bliver nødt til at holde pauser for at kunne rumme
dets dybder. Man må med andre ord hele tiden udsætte noget stort for at gøre sig klar til at kunne kapere det. Bandet tramper godt og grundigt rundt i vreden, sorgen, glæden osv, alt det fede, alt lortet, og de hudfletter dagligdagens tanker, lyster og længsler på en måde, der kalder på hjerteblodet. Man kan MÆRKE CDen og bandets numre langt ind i blodårerne. Det er DET, der gør en forskel." Vores kommentar: - Hvad sker der her? Er vi ved at blive kult ..? Et par gode anmeldelser"Minestrygeren", Sortebakkens ungdomsskoles blad - om vores koncert i Års Messecenter 6. november 1993.Det er omsider lykkedes for Danser med Drenge at få en god anmeldelse i et blad, nemlig i Sortebakkens Ungdomsskoles blad, "Minestrygeren", som bl.a. skrev: "Pragtfuld koncert!" om vores koncert i Års Messecenter 6. november 1993. Vores
kommentar: - Tak for det, venner!
Anmeldelse af "Så længe vi er her" - Merete Andersen i Skive Folkeblad - 6. maj 1995. ... "Ikke uventet er CD-ens
suverænt bedste nummer Kjellerups sang til Philippa Bulgin, "Er der
nogen i himlen?". Teksten er usædvanlig smuk, og på trods af
det meget store antal sange, Kjellerup gennem tiderne har været forfatter
til, vil jeg ikke afholde mig fra at sige, at det er hans bedste til dato.
Sangen "Vi går gennem mørket" er heller ikke så dårlig.
Men jeg bliver lidt skuffet over "De dygtige Drenge", hvor Kjellerup med
sur-vokal, der lyder som om han synger ind i et telefonrør, gør
mere skade end gavn.
Vores
kommentar: - Endelig en anmelder, der har forstand på
musik :-)
DmD-koncert på Paletten, Viborg april 2003 - Signe Agner Holm i VERO, skoleblad for Viborg Katedralskole "Som altid var Danser med Drenges medlemmer i strålende humør, og det varede ikke længe før publikum var helt oppe at køre. DmD har ret mange hits på bagen, så der var nok at vælge i mellem. Udover de store hits som "Læn dig tilbage", "Grib chancen" og "Hvor længe vil du ydmyge dig" røg der også tre sprit nye numre ud over scenen, og de RØG decideret ud over scenekanten. Bandet kunne ligeså godt have stået nede blandt os publikum, så meget stemning og energi var der deroppe fra. Især i "Kolde hjerter", hvor de har en tradition om at hive publikum op på scene, viste de at de var publikums band, og at vi ikke var bandes publikum. 24 mennesker ud over Danser med Drenge selv, stod på scenen og sang for fulde hals! Det er jo heller ikke for ingenting at DmD kaldes et at Danmarks bedste livebands … Koncerten føltes ikke ret lang. Publikum var tændte hele vejen i gennem, alle lige fra børnene til de ældre, og Danser med Drenge blev da også overtalt til at give tre ekstranumre. Folk fik helt sikkert en enestående oplevelse for pengene… Men det må de have vidst, at de ville få da de købte billetten, for der var i hvert fald totalt udsolgt." |