SENESTE NYT KONCERTER
DmD-skolen:
Lynkurser
HISTORIE HVEM ER VI? AUDIO VIDEO - og texter ! HVA SIR FOLK ? DmD-SHOP

Se Gryde's Bas-skole
På landevejen ...
DmD-skolen - lynkurser

DmD præsenterer:

 
GRYDE'S TROMMESKOLE
DEL 1
(ikke for begyndere)

Det er omsider lykkedes os at overtale vores rulle-direktør, Lars Skovgaard - kaldet "Gryde" - til at lave et update af sin legendariske bas-skole til vores website.

Her følger et nemt og instruktivt kursus i, hvordan man sætter et trommesæt professionelt op. Kurset er en guldgrube af små kendte og ukendte tricks til at opnå perfekt trommelyd - samt til at lave en perfekt café latte (kaffe m. varm skummet mælk).

Der er endvidere gode råd og vejledning i, hvordan man undgår de værste faldgruber for trommeslagere, såsom fx. resonans-alzheimer, nedgroede negle & social udstødelse ... følg godt med her:
1. SID HØJT - Det er vigtigt at sidde så højt som muligt i forhold til trommesættet - både for ikke at få skulderskader, og for at kompensere for social udstødelse / mobning i forhold til de øvrige musikere i et orkester. De andre står jo op og ser derfor automatisk ned på trommeslageren. Klasse-eksemplet: Ringo Starr fra The Beatles - forsøg altid at komme til at sidde på et højt podie. Og frem for alt: Smil - og vær ovenpå ...
2. TAM - CHECK: - Slå meget forsigtigt - (næsten helt stille) på tamskindene for at vænne de andre musikere & lydmanden til en lav trommelyd. Dette vil få lydmanden til at skrue op for trommerne i anlægget, så du ikke behøver at bruge kræfter på at være den, der spiller højst, når koncerten går i gang. Dæmp lyden yderligere med albuen, og prøv at foregive, at lyden ikke er højere ...
3. STEMNING - Stem lidt på trommerne - stadig uden at lave høj lyd - lad stemmeskruen være den højeste lyd fra trommesættet under set-up'et. Dette vil underbygge den behagelige stille stemning fra trommesættet, og give de øvrige musikere et (ganske vist helt forkert) indtryk af trommeslageren som en teknisk højt uddannet person på linie med en elektroingeniør eller IT-nørd ...
4. LILLETROMME - Foregiv at du reparerer fjederne under lilletrommen - stadig uden lyd - spil eventuelt en lille stille melodi på fjederne som var lilletrommen en banjo. Dette vil have den smarte bi-effekt, at det vil få musikerne til at tro du påtænker at læse videre til guitarist ...
5. BÆKKEN-CHECK - Brug filtkøllerne til at slå (lavt) på bækkenerne, og forsøg samtidig at få det til at se ud som om du slår alt hvad du kan. Lydmanden vil nu skrue meget højt op for overhead-mikrofonerne, fordi han tror du bruger de rigtige (larmende) trommestikker ...
6. STORTROMME - Der er nu så stille på scenen, at man kan høre en høstak falde til jorden ... den eneste lyd, man fornemmer er havets brusen (som altså i virkeligheden ikke er havet, men derimod susen fra anlægget, fordi tromme-mikrofonerne er skruet vanvittigt højt op ... )
7. FINGERET KAFFEPAUSE -  Gå henkastet over til og tag en café latte (kaffe m. varm mælk) - og sig, så alle på scenen kan høre det: "Nåh - er vi ved at være klar?" - det vil få de andre til at tro, at du er færdig med at sætte trommerne op og lave lydprøve ... for ikke at vække deres mistanke kan du også sætte dig hen og kæle lidt med stortrommen. OBS: Drik ikke kaffen endnu ...
8. KLAR TIL AKTION - Sæt nu forsigtigt den fyldte kaffekop forsigtigt ind i bunden af stortrommen - OBS: Uden at røre stortromme-mikrofonen ... ! - Og gør dig klar til aktion ... 
9. DÉR FIK JEG JER, RØVHULLER ... !!! - Så snart koncerten går igang, hamrer du løs på trommer & bækkener med de tykkeste stikker, du har. Dette giver en skøn energi & en masse dejlig larm på scenen - og bagefter koncerten venter en perfekt café latte som præmie - perfekt skummet.

Skriv en kommentar i vores  FORUM