DmD
præsenterer:
GRYDE'S TROMMESKOLE
DEL 1
(ikke for begyndere)
|
Det er omsider lykkedes os
at overtale vores rulle-direktør, Lars Skovgaard - kaldet "Gryde"
- til at lave et update af sin legendariske
bas-skole
til vores website.
Her følger et nemt
og instruktivt kursus i, hvordan man sætter et trommesæt professionelt
op. Kurset er en guldgrube af små kendte og ukendte tricks til at
opnå perfekt trommelyd - samt til at lave en perfekt café
latte (kaffe m. varm skummet mælk).
|
|
Der er endvidere gode
råd og vejledning i, hvordan man undgår de værste faldgruber
for trommeslagere, såsom fx. resonans-alzheimer, nedgroede negle
& social udstødelse ... følg godt med her:
|
1. SID HØJT
- Det er vigtigt at sidde så højt som muligt i forhold
til trommesættet - både for ikke at få skulderskader,
og for at kompensere for social udstødelse / mobning i forhold til
de øvrige musikere i et orkester. De andre står jo op og ser
derfor automatisk ned på trommeslageren. Klasse-eksemplet: Ringo
Starr fra The Beatles - forsøg altid at komme til at sidde på
et højt podie. Og frem for alt: Smil - og vær ovenpå
...
|
|
|
2. TAM - CHECK: - Slå
meget forsigtigt - (næsten helt stille) på tamskindene for
at vænne de andre musikere & lydmanden til en lav trommelyd.
Dette vil få lydmanden til at skrue op for trommerne i anlægget,
så du ikke behøver at bruge kræfter på at være
den, der spiller højst, når koncerten går i gang. Dæmp
lyden yderligere med albuen, og prøv at foregive, at lyden ikke
er højere ... |
3. STEMNING - Stem
lidt på trommerne - stadig uden at lave høj lyd -
lad
stemmeskruen være den højeste lyd fra trommesættet under
set-up'et. Dette vil underbygge den behagelige stille stemning fra trommesættet,
og give de øvrige musikere et (ganske vist helt forkert) indtryk
af trommeslageren som en teknisk højt uddannet person på linie
med en elektroingeniør eller IT-nørd ...
|
|
|
4. LILLETROMME
- Foregiv at du reparerer fjederne under lilletrommen - stadig uden
lyd - spil eventuelt en lille stille melodi på fjederne som var
lilletrommen en banjo. Dette vil have den smarte bi-effekt, at det vil
få musikerne til at tro du påtænker at læse videre
til guitarist ... |
5. BÆKKEN-CHECK
- Brug filtkøllerne til at slå (lavt) på
bækkenerne, og forsøg samtidig at få det til at se ud
som om du slår alt hvad du kan. Lydmanden vil nu skrue meget højt
op for overhead-mikrofonerne, fordi han tror du bruger de rigtige (larmende)
trommestikker ...
|
|
|
6. STORTROMME - Der
er nu så stille på scenen, at man kan høre en høstak
falde til jorden ... den eneste lyd, man fornemmer er havets brusen (som
altså i virkeligheden ikke er havet, men derimod susen fra anlægget,
fordi tromme-mikrofonerne er skruet vanvittigt højt op ...
) |
7. FINGERET KAFFEPAUSE
- Gå henkastet over til og tag en café latte (kaffe
m. varm mælk) - og sig, så alle på scenen kan høre
det: "Nåh - er vi ved at være klar?" - det vil få de
andre til at tro, at du er færdig med at sætte trommerne op
og lave lydprøve ... for ikke at vække deres mistanke kan
du også sætte dig hen og kæle lidt med stortrommen.
OBS: Drik ikke kaffen endnu ...
|
|
|
8. KLAR TIL AKTION -
Sæt
nu forsigtigt den fyldte kaffekop forsigtigt ind i bunden af stortrommen
- OBS: Uden at røre stortromme-mikrofonen ... ! - Og gør
dig klar til aktion ... |
9. DÉR FIK
JEG JER, RØVHULLER ... !!! - Så snart koncerten går
igang, hamrer du løs på trommer & bækkener med de
tykkeste stikker, du har. Dette giver en skøn energi & en
masse dejlig larm på scenen - og bagefter koncerten venter en
perfekt café latte som præmie - perfekt skummet.
|