FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:20-11-2006 15:26:06
Afsender:Klaus K
Email:kk@dansermeddrenge.dk
Emne:Mærkevarer, metervarer & nervøsitet
Tekst:
"branchens nervøsitet dækker nok mest angsten for at 'komme til' at legitimere brugernes adfærd."

Nervøsiteten i branchen skyldes, at et vildt omfang af piratkopiering - først og fremmest på nettet - har reduceret branchens omsætning med over 50%. Dette er baggrunden for indførslen af kopibeskyttelse.

Denne følelse kan man vel egentlig godt forstå, ikke?

Kopibeskyttelsen er nu væk fra CD'erne - og jeg tror også den kommer væk fra downloads på et tidspunkt, men det er ikke sikkert - jeg kan jo ikke spå.

"Det er så pinligt at have et problem, som ingen andre kan gøre noget ved, og som man selv ikke vil gøre noget ved. Og så komme til at udstille at problemet faktisk kun er ens eget."

Problemet er ikke kun "branchens" - filmbranchen, TV-branchen, softwarebranchen & en række beslægtede brancher er også berørt af piratkopiering. På længere sigt bliver problemet samfundets (i form af lavvækst) - og i sidste ende publikums (i form af svagt udbud).

De eneste, der kan gøre noget ved problemet piratkopiering er piraterne. Så længe der fortsat findes massive mængder af tåbelige mennesker på nettet, der tror at man kan producere varer, som de pågældende selv kan bestemme, om de vil tage gratis eller ej - så længe har vi et problem.

"Der er noget betænkeligt i at branchen gerne vil bestemme på hvilke betingelser musik skal sælges."

Nej, Ebbe - den er gal. Det er enhver mærkevare producents privilegium at sælge til hvem han/hun vil. Inkl. hvordan varerne sælges. Det bestemmer producenterne suverænt. Hvis ikke vilkårerne passer dem, vælger de en anden salgskanal.

Film- og musikbrancherne sælger mærkevarer - du vil have vi skal sælge vores varer som metervarer. Det er i bedste fald dumt - i værste fald vanvid.

Klaus K.