FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:19-11-2006 11:03:12
Afsender:Ole
Email:..
Emne:Det "unikke" kan godt eksistere side-om-side med massemedierne
Tekst:F.eks. har filmbranchen i mange år kørt med en 4-lags forretningsmodel:

1) Først udkommer filmen i biografen

2) Så udkommer den som købe-video

3) Så udkommer den som lejevideo

4) Og tilsidst åbnes der op for, at filmen kan vises i fjernsynet.

Dette gælder vel at mærke også for "unikke" film/mesterværker som jo også på et tidspunkt vises i fjernsynet - "Shakespeare in love" for et eksempel.

Sammenlign ovenstående med pladebranchens 1-lags model (eksemplarsalg), og man forstår pludselig hvorfor halvdelen af markedet er væk! (det skal nok nå at blive værre endnu).

-----

Hvis man ville have en flatrate p2p tjeneste i cd-kvalitet sideløbende med eksemplarsalg, kunne man f.eks. lave en ordning hvor folk med p2p-flatrate mod et rimeligt beløb kunne købe sig til 'early access' (dvs. eksemplarvis) for nyudgivne cd'er. Senere, når cd'en efter 3-5 10 år har mistet nyhedens interesse, er der måske flere penge i at sende værket ud til 'fri access' for en population på måske 1 million p2p-abonnenter.

På denne måde ville musikbranchen få en 2-lagsmodel (eksemplarsalg og dernæst p2p-flatrate). Hvis man så også inkluderede 'mp3 stick' segmentet, som tager musikken med sig og tilbød dem en lavere kvalitet til en lavere flatrate-pris, ja, så vile pladebranchen have en 3-lags forretningsmodel !

Jeg er overbevist om, at det er der vi ender. "DRM"-begrænsninger og modvilje mod at tilbyde i maksimal mulig kvalitet på nettet er kun med til at forsinke denne proces, ikke forhindre den !

Hvordan skal vi ellers have popstjerner og 'divaer' i fremtiden, hvis de allesammen skal have et piratkopierings-forum, hvor de forsøger at 'tvinge' folk til at købe deres cd'er. F.eks. vil jeg være meget ked af, at skulle tage stilling, hvorvidt jeg kan lide Britney Spears' politiske holdninger, når jeg bare kan lide hendes musik og dans.

Ole